لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

اسناد ویکی‌لیکس: نگرانی آمریکا از نفوذ ایران در آمریکای جنوبی


اسناد محرمانه دیپلماتیک منتشر شده توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس نشان‌دهنده نگرانی دیپلمات‌های آمریکایی از نفوذ فزاینده ایران در آمریکای جنوبی است.

به نوشته این اسناد، دیپلمات‌های آمریکایی از دسترسی ایران به ذخایر اورانیوم بولیوی ابراز نگرانی کرده‌اند اما این دیپلمات‌ها معتقدند که نگرانی نسبت به ارسال اورانیوم از ونزوئلا به تهران بی‌پایه است.

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در یکی دیگر از مکاتبات محرمانه سال ۲۰۰۶ که این هفته در ویکی‌لیکس منتشر شده آمده‌است که گروهی از سربازان ایران در ونزوئلا مشغول دادن تمرین نظامی به نیروهای ذخیره ارتش آن کشور بوده‌اند.

دولت بولیوی روز پنج‌شنبه در واکنش به مطالب افشا شده در اسناد ویکی‌لیکس، مسئله توافق با ایران برای استفاده تهران از ذخایر اورانیوم خود را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایوان کانِلاس، سخنگوی دولت بولیوی در این پیوند گفت: «چنین چیزی وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید آقای مورالس، رئیس جمهور، و وزیر برنامه‌ریزی کشور دو ماه پیش (به ایران) سفر کردند اما همان‌طور که در گزارش‌های رسمی هم دیده می‌شود به هیچ وجه صحبتی در مورد یک توافق اورانیومی نشد.»

تکذیب محتوای سند ویکی‌لیکس از سوی این سخنگوی دولت بولیوی در حالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سند مربوط به ماه اوت ۲۰۰۹ و بنابر این مربوط به تاریخی پیش از سفر اخیر اوو مورالس به ایران است.

در سند مورخه اوت ۲۰۰۹ که از سفارت ایالات متحده در پرو به وزارت خارجه آمریکا ارسال شده، دیپلمات‌های آمریکایی نسبت به خواست ایران برای به‌دست آوردن اورانیوم از کشورهای بولیوی و ونزوئلا ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما در نامه دیگری که پیش از آن در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۰۹ از سفارت آمریکا ارسال شده، مقام‌های این سفارت نوشته‌بودند که «ونزوئلا توان همکاری واقعی هسته‌ای با ایران و روسیه را ندارد.»

این سند که روز سه‌شنبه در ویکی‌لیکس منتشر شد از قول یک دانشمند هسته‌ای و بدون ذکر نام او ادامه می‌دهد: «توافق ونزوئلا با روسیه برای راه‌اندازی برنامه هسته‌ای، چیزی جز یک نمایش سیاسی نیست و در ونزوئلا هیچ‌گونه اکتشاف یا بهره‌برداری از اورانیوم که در دست اجرا یا طراحی باشد وجود ندارد.»
در گزارش سال ۲۰۰۶ هم‌چنین آمده‌است که ونزوئلا از ایران خواست تا برای تشکیل یک نیروی احتیاط از سربازان ذخیره به کاراکاس کمک کند و شماری از سربازان ایران در ونزوئلا سرگرم دادن تمرین نظامی به سرابازان احتیاط ونزوئلایی بوده‌اند.

این یادداشت دیپلماتیک ادامه می‌دهد: «گرچه شایعات مربوط به اینکه ونزوئلا برای ایران اورانیوم تأمین می‌کند ممکن است کمکی به درخشش کارنامه انقلابی دولت بکند اما در واقعیت چیزی که بتواند این مدعا را اثبات کند به چشم نمی‌خورد.»

این یادداشت با ذکر اینکه دیپلمات‌های آمریکایی در بولیوی نیز به همین نتیجه رسیده‌اند می‌افزاید: «احتمال اینکه ونزوئلا اورانیوم خود را به کشور ثالثی بدهد بسیار کم است.»

اظهارات دیپلمات‌های آمریکایی در مورد عدم توانایی ونزوئلا برای راه‌اندازی برنامه هسته‌ای در حالی است که هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، روز ششم مهرماه جاری گفت که دولت وی در حال انجام بررسی‌های اولیه برای راه‌اندازی یک برنامه انرژی هسته‌ای است.

آقای چاوز که این موضوع را در یک نشست خبری مطرح کرد به خبرنگاران گفت: «ما در فکر پروژه انرژی هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز هستیم و آنها نخواهند توانست ما را متوقف کنند.»

هوگو چاوز که از هم‌پیمانان نزدیک دولت جمهوری اسلامی در ایران است تاکنون همواره از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده و اظهار داشته که از صلح‌آمیز بودن کامل آن برنامه «اطمینان» دارد.

رئیس جمهوری ونزوئلا، سال گذشته اعلام کرد که ایران در امر اکتشاف اورانیوم با کشورش همکاری دارد و یک ماه پیش از آن، وزیر معادن این کشور نیز اعلام کرد که با همکاری ایران در امر اکتشاف اورانیوم گام‌هایی برداشته شده و آزمون‌های اولیه، از وجود ذخایر غنی اورانیوم در این کشور خبر می‌دهد.

یک سند محرمانه مربوط به سال ۲۰۰۶ که این هفته در ویکی‌لیکس انتشار یافت نوشته‌است که به باور مقام‌های آمریکایی، ونزوئلا «در تلاش است تا از ایران جنگ‌افزار مرگبار هم‌چون موشک و مواد منفجره دریافت کند»، اما اسناد دیگر، چیزی در مورد تحویل چنین جنگ‌افزاری از سوی ایران به ونزوئلا ننوشته‌اند.

در گزارش سال ۲۰۰۶ هم‌چنین آمده‌است که ونزوئلا از ایران خواست تا برای تشکیل یک نیروی احتیاط از سربازان ذخیره به کاراکاس کمک کند و شماری از نیروهای ایران در ونزوئلا سرگرم دادن آموزش نظامی به سربازان احتیاط ونزوئلایی بوده‌اند.
هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، اردیبهشت‌ماه امسال گزارش وزارت دفاع آمریکا مبنی بر حضور اعضای نيروى قدس سپاه پاسداران ايران در ونزوئلا را «شرم‌آور»‌خوانده و آن را به شدت رد كرد.

وزارت دفاع آمريكا پیش از این در گزارشی غیرمحرمانه به كنگره ایالات متحده متذکر شده‌بود كه سپاه قدس، شاخه برون‌مرزى سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حضور خود را در آمريكاى لاتين و به‌ویژه در کشور ونزوئلا افزايش داده است.

اما هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، اردیبهشت‌ماه امسال گزارش وزارت دفاع آمریکا مبنی بر حضور اعضای نيروى قدس سپاه پاسداران ايران در ونزوئلا را «شرم‌آور»‌خوانده و آن را به شدت رد كرد.

مقام‌های آمریکایی پیش از این هم از افزایش روابط میان دولت‌های چپگرای آمریکای لاتین با جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا که اوایل ماه جاری برای شرکت در نشست دوسالانه وزرای دفاع قاره آمریکا به بولیوی رفته‌بود نیز در همین راستا از کشورهای آمریکای جنوبی خواست تا در مذاکرات با ایران بر سر همکاری هسته‌ای محتاط بوده و مراقب انگیزه‌های ایران باشند.

اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی در واکنش به این سخنان گفت که دولت بولیوی با هر کشوری که بخواهد هم‌پیمان می‌شود و نظر آمریکا در این مورد برایش مهم نیست.
XS
SM
MD
LG