لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

ترکیه: آمریکا فرستاده‌اش در ائتلاف ضد داعش را تغییر دهد


آقای چاوش‌اوغلو همراه با رئیس جمهور ترکیه به آمریکا سفر کرده بود و در این کشور با مقام‌های ارشد ایالات متحده دیدار کرد.
آقای چاوش‌اوغلو همراه با رئیس جمهور ترکیه به آمریکا سفر کرده بود و در این کشور با مقام‌های ارشد ایالات متحده دیدار کرد.

آنکارا روز پنج‌شنبه خواستار تغییر نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی شده و به آلمان هم اعلام کرد که «اگر بخواهد» می‌تواند نیروهای نظامیش را از پایگاه هوایی اینجیرلیک ترکیه خارج کند.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، به تلویزیون ان‌تی‌وی گفت که آمریکا باید برت مک‌گرک، فرستاده ویژه این کشور در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی را به دلیل «حمایت او از شبه نظامیان کرد» تغییر دهد.

این سخنان وزیر امور خارجه ترکیه بلافاصله پس از بازگشت او از آمریکا بیان شده است.

آقای چاوش‌اوغلو همراه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به آمریکا سفر کرده بود و در این کشور با مقام‌های ارشد ایالات متحده دیدار کرد.

آمریکا از شبه نظامیان کرد سوریه که در حال نبرد با گروه حکومت اسلامی هستند، حمایت می‌کند و این مسئله خشم ترکیه را که کردهای سوریه را نیز تروریست می‌داند، برانگیخته است.

به گفته وزیر امور خارجه ترکیه، فرستاده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کا‌کا) و یگان‌های مدافع خلق (شبه نظامیان کرد سوریه) به طور «قاطعانه و روشن» حمایت می‌کند.

آمریکا برخلاف کردهای سوریه، شبه نظامیان پ‌کا‌کا را «تروریست» می‌داند.

مشخص نیست که وزیر امور خارجه ترکیه بر مبنای چه شواهدی، فرستاده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه حکومت اسلامی را حامی پ‌کا‌کا معرفی کرده است.

مولود چاوش‌اوغلو در عین حال گفت که آلمان مختار است تا نیروهای نظامیش را از پایگاه اینجرلیک خارج کند.

آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که در اعتراض به ممانعت ترکیه از بازدید تعدادی از قانونگذاران این کشور از پایگاه اینجرلیک، انتقال ۲۵۰ نیروی نظامی خود از این پایگاه به اردن را بررسی می‌کند.

ترکیه گفته بود که اکنون «زمان مناسبی» برای انجام این بازدید نیست.

آقای چاوش‌اوغلو نیز از آلمان خواسته تا «نگاه و رفتار از بالا به پایین» خود را کنار بگذارد.

XS
SM
MD
LG