لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

کوثری:فردو، غنی سازی و خروج اورانيوم، خط قرمز ما هستند


اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
در حالی‌که وزير امور خارجه ايران اعلام کرده در نشست افتتاحيه مذاکرات با گروه ۱+۵ شرکت خواهد کرد، يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس گفته که تاسيسات غنی‌سازی اورانيوم فردو، غنی‌سازی اورانيوم در داخل ايران و باقی ماندن اورانيوم‌های غنی شده در داخل کشور، «خط قرمز» جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای هستند.
اسماعيل کوثری، از فرماندهان سابق سپاه و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، شنبه ۲۰ مهر، به خبرگزاری مهر گفته که «مذاکره روی خطوط قرمز هسته‌ای معنا ندارد» و افزوده است «تا زمانی‌که چهار کشور آلمان، فرانسه، انگليس و آمريکا در چارچوب قانون عمل نکنند از اين مذاکرات نتيجه ای حاصل نخواهد شد.»
قرار است اعضای گروه ۱+۵ و ايران در ۱۵ و ۱۶ اکتبر (سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری) در ژنو سوييس در خصوص برنامه هسته‌ای ايران گفت‌وگو کنند. اين دومين دور مذاکرات ايران و شش قدرت جهانی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی خواهد بود.
آقای کوثری در مصاحبه با خبرگزاری مهر با اينکه گفته «ما می‌خواهيم در مذاکرات تعيين تکليف شود و نمی‌خواهيم فقط وقت بگذرد» اما تصريح کرده «گذر زمان به نفع ما بوده چون اولا آژانس متوجه شده ما در چارچوب قانون عمل می‌کنيم، دوما اينکه تعداد سانتريفيوژهايمان را بالا برده‌ايم و يک کشور هسته‌ای شده‌ايم.
کشورهای غربی طرف گفت‌وگو با ايران بر سر پرونده هسته‌ای جنجال‌برانگيز آن، در مذاکرات قبلی با تيم مذاکره کننده جمهوری اسلامی، خواستار تعطيلی تاسيسات اتمی فردو، تعليق غنی‌سازی اورانيوم و خارج کردن اورانيوم غنی شده از ايران که می‌تواند در ساخت تسليحات هسته‌ای به کار رود، شده‌اند.
اما ايران تا زمانی که سعيد جليلی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی، مسئوليت پرونده هسته‌ای را بر عهده داشت، با اين درخواست‌ها قاطعانه مخالفت می‌کرد.
اسماعيل کوثری هم گفته «مذاکره بر روی اين موارد معنی ندارد» و «اورانيوم غنی شده موجود در کشور هم قانونی هم صلح‌آميز است.»
خبرگزاری بين‌المللی آسوشيتدپرس روز چهارشنبه ۱۷ مهر، مصاحبه‌ای با رئيس مجلس شورای اسلامی منتشر کرد که در آن به نقل از علی لاريجانی آمده بود خروج مازاد اورانيوم غنی‌شده ۲۰ درصدی در مذاکرات آتی هسته‌ای قابل مذاکره است.
اما ساعاتی پس از انتشار اين مصاحبه روابط عمومی مجلس اعلام کرد: «بخش‌هايی از مصاحبه دکتر علی لاريجانی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشتيدپرس که در آن تاکيد شده بود ايران بيش از نياز خود اورانيوم غنی‌ شده دارد و قصد دارد از آن در گفت‌وگوهای هفته آينده در ژنو بعنوان برگ برنده استفاده کند، خلاف واقع است و از اساس صحت ندارد.»
آقای لاريجانی در گفت‌وگوی جداگانه ديگری با کريستين امانپور، خبرنگار شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان که سه‌شنبه ۱۶ مهر پخش شد نيز بر آمادگی جمهوری اسلامی برای حل مناقشه هسته‌ای تاکيد کرد و اظهار داشت که طرف ايرانی، مذاکرات هفته جاری در ژنو را کاملا جدی می‌گيرد.
نمايندگان مجلس و چهره‌های سياسی تندرو در درون ايران، می‌گويند که جمهوری اسلامی به هيچ عنوان از حق غنی سازی اورانيوم صرف نظر نمی‌کند و برنامه اتمی خود را نيز تعطيل نخواهد کرد. اما مسئولان دولت حسن روحانی ابراز اميدواری می‌کنند تا با رفع اختلافات موجود با غرب، بتوانند هم برنامه هسته‌ای را ادامه دهند و هم تحريم‌های بين‌المللی ناشی از اين مسئله را برطرف سازند.
در عين حال، هم حسن روحانی، رئيس جمهور و هم محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه که مسئوليت ارشد پرونده هسته‌ای را بر عهده دارد، اعلام کرده‌اند که از «حقوق هسته‌ای» ايران کوتاه نخواهند آمد.
XS
SM
MD
LG