لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

صالحی: سانتریفیوژهای ما سوخت یک سال بوشهر را هم تأمین نمی‌کند


نیروگاه هسته‌ای بوشهر.
نیروگاه هسته‌ای بوشهر.
رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید ایران با سانتریفیوژهایی که هم‌اکنون در اختیار دارد، نمی‌تواند حتی سوخت یک سال نیروگاه بوشهر را تامین کند.

علی‌اکبر صالحی، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ثریا» که متن آن روز یک‌شنبه ۲۴ فروردین در سایت این شبکه منتشر شده، گفته است: «تاسیسات نطنز اگر بخواهد تامین کننده سوخت سالانه [نیروگاه] بوشهر باشد باید ۵۰ هزار ماشین نسل اولی درون آن باشد که الان ۲۰ هزار تا آنجا ماشین داریم ولی ۹ هزار تایش کار می‌کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه «الان نیز حدود ۷ تا ۸ تن اورانیوم غنی شده تولید کرده‌ایم»، تاکید کرده که «برای یک سال نیروگاه بوشهر ما باید ۵۰ هزار ماشین داشته باشیم که ۳۰ تن اورانیوم غنی شده تولید کنیم.»

آقای صالحی بر این مبنا گفته که ایران هشت سال با تامین سوخت اتمی یک سال نیروگاه بوشهر فاصله دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرده است: «الان باید ۳۰ هزار ماشین دیگر بسازیم تا این تاسیسات غنی‌سازی نطنز فقط برای یک سال بوشهر باشد. حالا ما نیروگاه بوشهرهای دیگر هم داریم پس باید تاسیسات غنی‌سازی نطنزهای دیگری هم بسازیم.»

این اظهارات در حالی است که ایران بر اساس توافق شش ماهه ژنو پذیرفته که فعالیت‌های خود در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز و فردو را «بیش از این گسترش نخواهد داد.»

با وجود این، مقام‌های جمهوری اسلامی امیدوارند در توافق نهایی با گروه ۱+۵ که طرفین امیدوار دارند تا خردادماه سال جاری به آن دست یابند، بتوانند برنامه اتمی ایران را به عنوان «یک برنامه عادی» تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیاورند.

نیروگاه اتمی بوشهر که فرایند ساخت آن پیش از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ آغاز شد، توان تولید سالانه ۱۰۰۰ مگاوات برق دارد. این در حالی است که مصرف برق ایران در سال ۱۳۹۲ حدود ۵۰ برابر این میزان بوده است.

این نیروگاه توسط روسیه در حال ساخت است.

بر اساس مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی، ایران باید در سال‌های آینده سالانه ۲۰ هزار مگاوات برق به وسیله نیروگاه‌های هسته‌ای تولید کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته که ایران و روسیه هم‌اکنون در حال مذاکره بر مبنای قرارداد سال ۱۹۹۲ دو کشور هستند تا در صورت درخواست ایران، روسیه چهار نیروگاه اتمی دیگر در داخل کشور بسازد.

علی‌اکبر صالحی گفته است: «انشاالله کلنگ اول را امسال می‌زنیم و بعد به فاصله دو سال به دو سال کلنگ‌های بعدی را می‌زنیم.»
XS
SM
MD
LG