لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

تاکید آمریکا، فرانسه و آلمان بر لزوم اقدام سریع برای کمک به ایزدی‌ها


فرار جمعی آوارگان ایزدی در بیابان‌های عراق
فرار جمعی آوارگان ایزدی در بیابان‌های عراق

وزير امور خارجه ايالات متحده گفته که اين کشور به طور اضطراری، راه‌های خارج کردن آوارگان ايزدی و مسيحی از محاصره نیروهای دولت خودخوانده اسلامی، معروف به داعش، را بررسی کرده و درباره آن به سرعت تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش چهارشنبه ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا که در جزاير سليمان به سر می‌برد، گفت: «ما وضعیت اضطراری برای خروج سريع مردم از کوه‌ها {در شمال عراق} را درک می‌کنيم و به همين خاطر، بسيار سريع در اين باره تصميم‌گيری خواهيم کرد.»

اين در حالی است که ريتا ايزساک، کارشناس سازمان ملل متحد در حقوق اقليت‌ها درباره «قتل عام و نسل‌کشی ايزدی‌ها در ساعت‌ها و روزهای آينده» هشدار داده است.

الجزيره نيز گزارش داده که اتحاديه اروپا در جلسه سه‌شنبه خود نتوانست به تصميم‌گيری جمعی درباره ارسال تسليحات به عراق و اقليم خودمختار کردستان اين کشور برسد، اما گفت که هرکدام از اعضای آن می‌توانند به طور جداگانه درباره ارسال اسلحه به عراق و اقليم کردستان تصميم بگيرند.

فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان هم از احتمال ارسال جنگ‌افزار از آلمان به عراق خبر داده و گفته که با همتايان اروپايی خود در اين باره گفت‌وگو خواهد کرد.

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه نيز به راديو «فرانس انفو» گفته که از کاترين اشتون، مسئول امور دفاعی و سياست خارجی اتحاديه اروپا، درخواست کرده تا جلسه اضطراری سران اتحاديه اروپا برای بررسی بحران عراق را تشکيل دهد.

آقای فابيوس گفته است که «من می‌دانم کشورهای غربی اين روزها در تعطيلات به سر می‌‌برند اما وقتی مردم می‌ميرند شما بايد از تعطيلات برگرديد.»

به گزارش آسوشيتدپرس، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا نیز بر لزوم کمک به عراق در جنگ با دولت خودخوانده اسلامی تاکيد کرده‌اند.

سناتور اسکات ريگل گفته است که «در لزوم اقدام سريع برای جلوگيری از کشتار بيشتر زنان، مردان و کودکان هيچ اختلافی وجود ندارد.»

نيروی هوايی آمريکا در روزهای اخير چندين نوبت، مواضع و نيروهای داعش در عراق را بمباران کرده است و صدها مشاور نظامی و امنیتی این کشور نیز به کردستان عراق رفته‌اند تا به کردها علیه نیروهای داعش مشورت بدهند.

گزارش‌ها همچنين از ارسال مستقيم جنگ افزار به اقليم خودمختار کردستان عراق توسط آمريکا حکايت دارند.

ده‌ها هزار عراقی عمدتا از اقليت‌های دينی مسيحی و ايزدی (يزيدی)، در روزهای گذشته و به دنبال تصرف شهرهايشان توسط نيروهای خلافت خودخوانده اسلامی به کوهستان سنجار گريخته‌اند.

گزارش‌ها همچنين از کشتار صدها ايزدی توسط داعش و مرگ ده‌ها نفر ديگر بر اثر تشنگی و گرسنگی حکايت دارند.

خلافت خودخوانده اسلامی، اقليت دينی ايزدی را که باورهايشان ترکيبی از آیین زرتشت، اسلام، مسيحيت و ديگر اديان است، شيطان‌پرست می‌داند و حکم قتل آنها را صادر کرده است.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز در روزهای گذشته، خواستار کمک‌های بيشتر جامعه جهانی به ايزدی‌های آواره شده است.

XS
SM
MD
LG