لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

آمريکا و نظام بانکی ايران


منابع بانکی جمهوری اسلامی از تلاش واشینگتن برای شدت بخشیدن به فشارهای بین المللی علیه نظام بانکی ایران خبر می دهند.



حميد برهانی، مدير کل بانک صادرات ايران، در گفت و گو با خبرنگاران گفت آمریکا تیم هایی را به کشور های مختلف جهان حتی کشور های کوچکی چون بحرین و امارات فرستاده و از بانک های طرف معامله بانک صادرات خواسته است به همکاری خود با اين بانک پایان دهند.



آقای برهانی افزود بانک های بزرگ جهان مایلند با بانک صادرات همکاری کنند، اما در همان حال، به گفته او خود را با تهدید آمریکا روبه رو می بینند.



هشتم سپتامبر گذشته، ایالات متحده آمریکا با وارد آوردن اتهام پشتیبانی از سازمان های تروریستی علیه بانک صادرات ایران، هر گونه دستیابی این بانک را به نظام مالی آمریکا، حتی به گونه ای غیر مستقیم، ممنوع کرد.



در پی این تصمیم، فرستادگان واشینگتن از جمله استوارت لوی Stuart Levey ، معاون خزانه داری آمریکا، در دیدار از کشور های بزرگ صنعتی، تلاش کردند متحدان خود را به اعمال فشار علیه نظام مالی ایران و قطع مشارکت در طرح های صنعتی این کشور تشویق کنند.



به نظر می رسد این تلاش در بعضی پایتخت های اروپایی با سردی روبه رو شده، به ویژه در پاریس که ایران را یکی از مهم ترین پایگاه های اقتصادی خود در خاورمیانه تلقی می کند.



در عوض توکیو با واشینگتن همراهی بیشتری نشان می دهد و با توجه به گزارش هایی که طی چند روز گذشته انتشار یافته، انجام تعهدات مالی خود را در قبال ایران با چگونگی تحول پرونده هسته ای جمهوری اسلامی گره زده است.



اختلال در روابط مالی شرکت های ایرانی با شرکت های خارجی یکی از مهم ترین پیامد های تنش در فضای بین المللی جمهوری اسلامی است.



مدیر کل بانک صادرات ایران در گفت و گوی خود با خبرنگاران گفت:« برخی کارگزاران رابطه دلاری خود را با ما قطع کرده اند، ولی ما نیز برای کاهش تاثیر این اقدام، به جای دلار از سایر ارز ها استفاده می کنیم.»



آقای برهانی افزود پیش از این، شصت تا هفتاد در صد فعالیت های بانک صادرات به دلار بود، اما از این پس تمامی گشایش های اعتباری جدید این بانک به دیگر ارز های بین المللی انجام می گیرد.


XS
SM
MD
LG