لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

«شفافیت بیشتر» در کنفرانس سِری بیلدربرگ


هنری کیسینجر ۹۱ ساله از مهمانان کنفرانس بیلدربرگ در سال جاری است
هنری کیسینجر ۹۱ ساله از مهمانان کنفرانس بیلدربرگ در سال جاری است
شاید برای طرفداران تئوری‌های توطئه خنده‌دار باشد که کسی بگوید عنوان یکی از موضوع‌های مورد بحث در کنفرانس بیلدربرگ امسال این است: «آیا حریم شخصی وجود دارد؟»، کنفرانسی که به مخفی‌کاری معروف است و محل جمع شدن قدرتمندترین بانکدارها، سیاستمداران و صاحبان مشاغل دنیاست.

به نوشته روزنامه «ایندی‌پندنت»،‌ چاپ بریتانیا، بر تعجب همگان زمانی افزوده خواهد شد که در فهرست اسامی مهمانان امسال کنفرانس نام «کیت الکساندر»، مدیر پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، را ببینند، آن‌هم وقتی که مجموعه اطلاعاتی یاد شده در سایه افشاگری‌های رابرت اسنودن در مقابل جهانیان شرمسار شده است.

اما از طرف دیگر، اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم سازمان‌دهندگان کنفرانس امسال که روز پنج‌شنبه، ۸ خرداد، آغاز شد تلاش کرده‌اند تا جایی که امکان دارد شفاف عمل کنند و فهرست کامل تمامی نخست وزیران، مدیران ارشد اجرایی و فرماندهان نظامی شرکت‌کننده در کنفرانس امسال را به علاوه موضوع‌های کلی جلسات منتشر کرده‌اند.

جرج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا، و اِد بالز، همتای او از حزب کارگر بریتانیا، در میان سیاستمدارانی هستند که برای بحث و تبادل نظر با نخبگان جهان پشت درهای بسته به کپنهاگ، پایتخت دانمارک، سفر کرده‌اند.

از جمله دیگر مهمانان دعوت شده از عرصه سیاست می‌توان به لُرد مندلسون، «سومین مرد» حزب کارگر بریتانیا، جاستین گرینینگ، دبیر فعلی توسعه بین‌المللی و هنری کیسینجر ۹۱ ساله، کارشناس کهنه‌کار سیاست خارجی آمریکا، اشاره کرد.

دانه‌درشت‌های ثروتمند عرصه صنعت از قبیل مدیران شرکت‌های شل، بریتیش پترولیوم، ایرباس، اچ‌اس‌بی‌سی، ساب، اکسا، گوگل و لینکدین و مایکروسافت هم در میان شرکت‌کنندگان هستند. این شخصیت‌ها در بیلدربرگ امسال در کنار مقام‌های ارشد بین‌المللی مانند کریستین لاگارد،‌ رئیس صندوق بین‌المللی پول، و مقام‌های ارشد بانک مرکزی اروپا خواهند نشست.

این همه در مقابل چشمان رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی انجام خواهد گرفت، از خودِ «کیت الکساندر» از ایالات متحده آمریکا گرفته تا سِر جان ساوِرز، رئیس «ام آی ۶»، که عکس این آخری با مایوی شنا در سال ۲۰۰۹ در فیس‌بوک پخش شد.

از دیگر موضوع‌های مورد بحث می‌توان به این موارد اشاره کرد: «آینده دموکراسی و تله طبقه متوسط»، «معماری جدید خاورمیانه» و صد البته بحران ژئوپلتیک کنونی در اوکراین.

به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش شفافیت در کنفرانس امسال، دست‌اندرکاران بیلدربرگ حساسیت شدیدی نسبت به نفوذ در مجموعه نشان داده‌اند. روز سه‌شنبه، سه خبرنگار - که عنوان «جنگجویان اطلاعات» را برای خود برگزیده بودند - توسط پلیس دانمارک دستگیر شدند. پلیس می‌گوید این سه خبرنگار در حالی بازداشت شدند که برای برگزارکنندگان کنفرانس در مقابل هتل کمین کرده بودند.
XS
SM
MD
LG