لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

خالد مشعل از ریاست سیاسی حماس کناره‌گیری می‌کند


خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس
خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس
منابع خبری به نقل از مقامات حماس تأیید کردند که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی این جنبش، آماده کناره‌گیری از این مقام است تا برای نخستین بار در پانزده سال اخیر بر سر احراز این پست رای‌گیری انجام شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از باریکه غزه به نقل از عزت الرشق و موسی ابومرزوق، دو مقام بلندپایه حماس، درستی این گزارش‌ها را که از مدتی پیش به طور غیر رسمی منتشر شده بود تأیید کرده است.

گزارش‌ها در مورد آمادگی خالد مشعل برای کناره‌گیری از مقام خود از زمانی مورد توجه بیشتر قرار گرفت که موسی ابومرزوق، معاون مشعل، هفته گذشته در قاهره و پس از مذاکرات جدیدی میان هیئت‌های حماس و جنبش فتح با حکومت مصر اعلام کرد که مشعل دیگر برای احراز پست ریاست دفتر سیاسی حماس نامزد نخواهد شد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، خالد مشعل تا زمان گزینش جانشین خود در اواخر سال جاری میلادی در این مقام باقی خواهد ماند.

با این حال مقامات رسمی حماس اعلام کرده‌اند که این تغییرات مهم داخلی هیچ اثری بر دیدگاه‌های این جنبش درقبال اسرائیل نخواهد داشت؛ حماس از آغاز شالوده‌ریزی خود در سال ۱۹۸۸ نابودی اسرائیل را در اساسنامه خود مورد تأکید قرار داده و سران حماس عمدتاً رویه مسالمت‌جویانه در قبال اسرائیل را رد کرده‌اند.

در همین حال، تغییر ریاست دفتر سیاسی حماس می‌تواند توازن در میان نیروهای این جنبش در خارج از سرزمین‌های فلسطینی‌نشین با چهره‌های مقیم این اراضی را به نفع کادر داخلی این سازمان تغییر دهد.

عزت الرشق و موسی ابومرزوق در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس تأیید کرده‌اند که میان مشعل و رهبران حماس در اراضی فلسطینی اختلاف دیدگاه‌هایی در ارتباط با شماری از سیاست‌های کلیدی بروز کرده بود.

از جمله رهبران حماس در غزه از این که مشعل اشتیاق بسیاری به آشتی و مسالمت‌جویی در قبال محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی و جنبش فتح، نشان داده ناخشنود بوده‌اند.

ناظران امور فلسطینی‌ها در دو سال اخیر ارزیابی کرده بودند که در دیدگاه‌های خالد مشعل نرمش بسیار زیادی در مقایسه با دیدگاه‌های سران داخلی حماس رخ داده و او در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های غربی، از نوعی آمادگی برای پیمان‌های شفاهی درازمدت با اسرائیل بدون صلح نیز سخن گفته است.

خالد مشعل و سران حماس که در دو دهه اخیر تحت حمایت حکومت خاندان اسد و تشکیلات اطلاعات سوریه در آن کشور زندگی می‌کردند، با آغاز خیزش‌های مردمی در سوریه، از حکومت بشار اسد عملاً دوری کردند.

در حالی که دیگر مانند گذشته از ملاقات‌های پی در پی میان مشعل و سران ایران در ماه‌های اخیر خبری نیست، اسماعیل هنیه به تازگی از سوی سران جمهوری اسلامی ایران به تهران دعوت شده بود.

خالد مشعل در سال ۱۹۹۶ به ریاست دفتر سیاسی حماس در خارج از اراضی فلسطینی رسید. او یک سال بعد در اردن مورد سوء قصد نیروهای موساد اسرائیل قرار گرفت، اما جان سالم به در برد.

دولت اردن خالد مشعل را دو سال پس از این سوء قصد، به دلیل برنامه‌ریزی تروریستی مشترک با ایران برای کشتار گردشگران اسرائیلی در خاک اردن، از این کشور اخراج کرد. از آن سال مشعل در سایه حمایت‌های حکومت سوریه در دمشق زندگی می‌کرد.

اکنون که مشعل آماده کناره‌گیری است، از موسی ابومرزوق که دو سال نیز در آمریکا زندانی بود و در سال‌های اخیر معاونت مشعل را در دست داشته و اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت حماس در غزه به عنوان دو چهره اصلی برای احراز ریاست دفتر سیاسی حماس نام برده می‌شود.
XS
SM
MD
LG