لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۲

خانواده‌های صیادان اسیر در سومالی خواستار «مداخله مستقیم» روحانی شدند


جمعی از خانواده‌های صیادان ایرانی اسیر در دست دزدان دریایی سومالیایی٬ در نامه‌ای به حسن روحانی٬ از وی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، خواستند برای نجات جان هشت صیاد زنده‌مانده کاری بکنند.

این خانواده‌ها اهل استان سیستان و بلوچستان هستند، استانی که نزدیک به ۷۳ درصد رای‌دهندگانش در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به روحانی رای دادند.

امضاکنندگان این نامه خود را در شادی پیروزی روحانی در انتخابات «شریک» دانسته و انتخاب وی در شهرها و روستاهای این استان را «آخرین امید» خود برای آزادی صیادان ایرانی اسیر عنوان کرده‌اند.

در این نامه که بخشی از آن در شماره روز شنبه، ششم خرداد، روزنامه ایران منتشر شده٬ خانواده‌های صیادان نوشته‌اند که هشت نفر از اعضای خانواده‌های آنها از سوی دزدان سومالیایی کشته شده و تنها هشت نفر دیگر زنده‌اند.

امضاکنندگان نامه خطاب به روحانی نوشته‌اند که هشت صیاد قربانی٬ «گرسنگی٬ تشنگی و شکنجه‌های جسمی را تاب نیاورده و در اسارت جان خود را از دست دادند» و شرایط هشت نفر دیگر نیز «غیرانسانی» است.

خانواده‌های صیادان نوشته‌اند که صیادان قربانی٬«همگی صیاد و نان‌آوران خانواده خود بوده‌اند. برای توصیف وضعیت خانواده‌ها کافی است به یک مورد (خانواده نوحانی) اشاره کنیم که دو نفر از اعضای آن در سومالی کشته شده و پدر این خانواده برای تامین معاش چاره‌ای جز تکدی‌گری نیافته است.»

این خانواده‌ها افزوده‌اند که هدف آنها از نوشتن نامه «شرح اضطراب و رنجی که در این دو سال متحمل» شده‌اند٬ نیست٬ بلکه از سر ناامیدی٬ وی را «خطاب درد» قرار داده‌اند و معتقدند «حل این موضوع جز از راه مداخله مستقیم» وی میسر نیست.

فقدان بیمه و نداشتن پشتوانه برای مطالبه غرامت و تنگدستی و ناتوانی از تامین مبالغ درخواستی از سوی دزدان برای آزادی صیادان و تامین غذای آنها از دیگر نکات مطرح شده در این نامه است.

امضاکنندگان نامه از روحانی خواسته‌اند در حد حمایت از قربانیان حادثه معدن زمستان یورت و فرو ریختن ساختمان پلاسکو٬ از آنها نیز حمایت کند.

۲۱ صیاد ایرانی بهمن‌ماه ۹۳ از کنارک در استان سیستان و بلوچستان با یک لنج به آب‌های دریای عمان رفته و روز ششم فروردين‌ماه ٩٤ به دست دزدان دریایی سومالی ربوده شدند.

آن ‌طور که روزنامه اعتماد در آبان‌ماه سال ۹۵ نوشت٬ هشت نفر از اين صيادان به علت «شكنجه‌های جسمی» دزدان دريايی كشته شده، چهار نفر از آنها به كمک دولت سومالی موفق به فرار شدند و يک نفر نیز به تنهايی از دست دزدان دريايی فرار كرده است.

این روزنامه افزوده که دزدان دريايی هشت نفر باقیمانده را به دو گروه چهار نفره تقسيم كرده‌اند و برای آزادی ناخدای این لنج و نزدیکان او ۱۵۰ هزار دلار و برای آزادی چهار نفر دیگر ۳۰ هزار دلار خواسته‌اند.

پروين صباحی، همسر جمال‌الدين دهواری٬ ناخدای گروگان گرفته شده، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود که نمی‌تواند این مبلغ را تهیه کند و «مسئولان هم تاكنون هيچ كمكی برای آزادی آنها نكرده‌اند.»

به گفته خانم صباحی، دزدان دریایی «يک مترجم ايرانی گرفته‌اند» و از طریق این مترجم با خانواده گروگان‌ها صحبت می‌کنند.

وی گفته بود که در روزهای اول پس از گروگان گرفته شدن صیادان، دزدان دریایی شوهرش را «شكنجه می‌كردند و گوشی تلفن را جلوی دهان‌شان می‌گذاشتند و آنها فرياد می‌زدند.»

سومالی از جمله کشورهایی است که پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران٬ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند.

XS
SM
MD
LG