لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

ابراز خرسندی وزارت خارجه از تبرئه زن ایرانی‌ـ‌بریتانیایی در هند


وزارت امور خارجه ایران روز شنبه از صدور حکم تبرئه نرگس کلباسی اشتری، زن ایرانی‌ـ‌بریتانیایی متهم به قتل، در دادگاه تجدید نظر شهر «رایاگادا»ی هندوستان ابراز خرسندی کرد.

نرگس کلباسی اشتری٬ زن «نیکوکار» ایرانی، تبعه بریتانیاست که سال ۲۰۱۴ بنیاد «پریشان» را در شرق هند برای کودکان نابینای یتیم و رها شده راه‌اندازی کرد.

وی پس از راه‌اندازی این موسسه و ساخت پرورشگاهی، آن ‌طور که خود گفته، با «سناریویی» مواجه شد که موضوع آن اتهام «قتل غیرعمد» یک کودک ناپدید شده بود.

به گزارش روز شنبه، پنجم، فروردین در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تبرئه این زن «نیکوکار» ایرانی نتیجه تلاش‌های «بی‌وقفه دستگاه دیپلماسی» بوده است.

آقای قاسمی از محمد‌جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران، به عنوان یکی از افرادی نام برد که تلاش‌های وی در نهایت منجر به تبرئه خانم کلباسی شده است.

وی همچنین گفت که «در کنار تلاش‌های دیپلماتیک، پیگیری‌ها و حمایت مردمی نیز [در این زمینه] بسیار موثر و کارساز بود.‌»

محمد‌جواد ظریف٬وزیر امور خارجه ایران هم در صفحه «اینستاگرام» خود از تبرئه نرگس کلباسی ابراز خرسندی کرده است.

خانم کلباسی خود امروز در شبکه «تلگرام» خبر داد که در دادگاه تجدید نظر شهر «رایاگادا» هند از همه اتهامات وارده «تبرئه» شده و «بی‌گناه» شناخته شده است.

کلباسی نوشت: «در حکم دادگاه اعلام شده در صورت تمایل می‌توانم به خاطر تمام مشکلات و سختی‌هایی که این مدت برایم ایجاد کرده‌اند، اعلام خسارت کنم.»

درباره «سناریویی» که خانم کلباسی اشاره کرده بود، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا نوشته است که کلباسی از سال ۲۰۱۴ به خاطر «عدم پرداخت رشوه» به برخی از افراد قبیله‌ای و مسئولان محلی با چنین پرونده‌ای مواجه شده بود.

خانم کلباسی پس از محاکمه در دادگاه بدوی٬ به یک‌ سال زندان و پرداخت ۳۰۰ هزار روپیه هند محکوم شد، اما این حکم با اعتراض ۱۵۰ هزار نفر در فضای مجازی مواجه شد.

پس از صدور این حکم بود که وزارت امور خارجه ایران و به گفته نرگس کلباسی٬ محمد‌جواد ظریف به وی «اطمینان» دادند که «مردم ایران تا آخر از من حمایت خواهند کرد.»

نرگس کلباسی اشتری اول فروردین ۱۳۶۷ در اصفهان به دنیا آمد و تا چهار سالگی در ایران بود و پس از آن همراه با خانواده‌اش به بریتانیا مهاجرت کرد.

وی در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و تا ۱۹ سالگی در انگلستان زندگی کرد و سپس تا ۲۱ سالگی در کانادا به سر ‌برد.

نرگس اشتری لیسانس مدیریت جهانگردی و فوق‌ لیسانس مدیریت بازرگانی دارد.

XS
SM
MD
LG