لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

مقام ایرانی حمله به کنسولگری ایران در بصره را تکذیب کرد


تظاهرات عده‌ای عراقی در برابر ساختمان کنسولگری ایران در بصره در جنوب عراق، سال ۲۰۱۳
تظاهرات عده‌ای عراقی در برابر ساختمان کنسولگری ایران در بصره در جنوب عراق، سال ۲۰۱۳

مسئول روابط عمومی کنسولگری ایران در شهر بصره، عراق، روز چهارشنبه، ۱۵ مهر، با تاکید بر «رابطه گرم» این نهاد با مردم منطقه گزارش‌های حاکی از حمله به ساختمان این کنسولگری و تخریب بخش‌هایی از آن را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسماعیلی، مسئول روابط عمومی این کنسولگری جمهوری اسلامی، گفت: «روابط این کنسولگری با مردم استان روابطی خوب و گرم است و آنها برای دریافت روادید روزانه به این کنسولگری مراجعه می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، در برخی از وب‌سایت‌ها ادعا شده بود که روز یک‌شنبه گذشته گروهی از طرفداران محمد الصرخی، روحانی عراقی، به کنسولگری ایران حمله کرده و بخش‌هایی از آن را تخریب کرده‌اند.

طرفداران این روحانی عراقی در سال ۱۳۸۵ نیز در اعتراض به یک خبر منتشر شده علیه وی در شبکه کوثر، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، به کنسولگری ایران در این شهر حمله کرده و بخشی از آن را به آتش کشیده بودند.

رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی خبرهای زیادی علیه این روحانی عراقی منتشر کرده و او را «فرد مشکوکی» نامیده‌اند که «درگذشته عضو حزب بعث عراق بوده است».

وی مخالف آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق و همچنین مخالف جمهوری اسلامی، است.

در شهریورماه‌‌ همان سال ۸۵، کنسولگری‌های ایران، بریتانیا و آمریکا در بصره هدف حمله موشکی و خمپاره واقع شد.

روز نهم فروردین‌ماه ۸۶ نیز پس از بازداشت ۱۵ ملوان بریتانیایی توسط جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نظامیان بریتانیایی دست به اقدامات «تحریک‌آمیز» و «ماجراجویانه» در اطراف کنسولگری ایران در بصره زده و عملا به مدت یک ساعت و ۲۰ دقیقه این ساختمان را به محاصره نظامی درآورده بودند.

بریتانیا در واکنش به این خبر این ادعای ایران را رد کرده و گفت که نیروهای گشتی این کشور به هنگام در کمین قرار گرفتن در نزدیکی کنسولگری ایران اقدام به تبادل آتش کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG