لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

«پی‌گیری ماجرای قتل» مدیر شبکه جِم توسط وزارت خارجه ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت این وزارتخانه مساله این قتل را پی‌گیری می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت این وزارتخانه مساله این قتل را پی‌گیری می‌کند

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که در حال بررسی پرونده قتل سعید کریمیان، مدیر گروه تلویزیونی جِم، در استانبول از مجاری دیپلماتیک است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، گفت از ترکیه خواسته شده تا نتیجه تحقیقات درباره این پرونده هرچه سریع‌تر در اختیار تهران قرار گیرد.

آقای قاسمی خاطرنشان کرد: منتظر هستیم توسط دولت ترکیه آگاهی بیشتری پیدا کنیم، موضوع در دستور کار است و سفارت ما در آنکارا و وزارت امور خارجه پیگیر هستند.

یک روز پس از کشته شدن سعید کریمیان، مدیر شبکه تلویزیونی جِم تی‌وی، در شهر استانبول، رسانه‌های ترکیه روز یک‌شنبه جزئیاتی از این سوء قصد منتشر کردند.

به نوشته روزنامه حریت، خودروی حامل سعید کریمیان و همراه کویتی‌اش شامگاه شنبه در منطقه "ساری‌یر" استانبول، در بخش اروپایی این شهر، توسط افراد ناشناس به گلوله بسته شد و در پی آن هر دو سرنشین جان باختند.

خبرگزاری دوغان ترکیه نیز گزارش داد که خودروی سوخته مهاجمان بعدا در محله‌ای دیگر پیدا شد و پلیس استانبول تحقیقاتی را درباره این قتل آغاز کرده است.

از سوی دیگر، شماری از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در ایران با انتشار تصویری از سعيد كريميان در کنار مریم رجوی، او را به همکاری تلویزیونی با سازمان مجاهدين خلق متهم کردند.

با این حال این سازمان در بیانیه‌ای ضمن با انتشار عکس اصلی اعلام کرد که رسانه‌های جمهوری اسلامی عکس آقای کریمیان را «بر روی تصویری از یک سناتور بلژیکی در کنار خانم رجوی جایگزین کرده‌اند».

سازمان مجاهدین خلق به نوبه خود سوء قصد به سعید کریمیان را به مأموران جمهوری اسلامی نسبت داد، اما هيچ گونه مدرک يا شواهدى در اثبات اين ادعا ارائه نكرد.

سعید کریمیان مدیر شبکه جم تی‌وی شامگاه شنبه در استانبول هدف حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفت و به ضرب ۲۷ گلوله کشته شد.

به گفته نزدیکان آقای کریمیان، دقایقی پس از این‌ که او محل کار خود را با خودروی شخصی‌اش ترک کرد از سوی سرنشین یا سرنشینان یک خودروی ناشناس هدف چندین گلوله قرار گرفت.

ضاربان پس از این حادثه، خودروی جیپی را که برای این قتل مورد استفاده قرار داده بودند به آتش کشیده و متواری شدند.

پلیس استانبول کوشید محدوده وقوع این حادثه و همچنین محدوده به آتش‌ کشیدن خودروی ضاربان را بسته و پیگرد عوامل این اقدام جنایی را آغاز کرد.

سعید کریمیان ۴۵ سال داشت و یکی از فعالان هنری و رسانه‌ای خارج از کشور به‌ شمار می‌رفت که در بهمن ماه گذشته به صورت غیابی در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به تحمل شش سال حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شد.

در آن زمان حکم صادره علیه آقای کریمیان و دیگر فعالان فرهنگی و رسانه‌ای که چهره‌هایی چون گوگوش، نیک‌آهنگ کوثر، و فرشته قاضی را شامل می‌شد، به صورت آگهی در روزنامه حمایت وابسته به دستگاه قضایی ایران منتشر شد.

در عین حال رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی در ایران در گزارش‌های خود در مورد فعالیت‌های آقای کریمیان، تلاش داشته‌اند او را مرتبط با سازمان مجاهدین خلق معرفی کنند.

گروه شبکه‌های تلویزیونی جم بیش از ۵۰ شبکه تلویزیونی را شامل می‌شود که بیشتر آنها به زبان فارسی است، ولی برخی از آنها هم برنامه‌هایی به زبان‌های کردی، ترکی و عربی پخش می‌کنند. این شبکه‌ها از حدود ۱۰ سال پیش و از طریق ماهواره فعالیت خود را آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG