لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

تولید پلوتونیوم در رآکتور آب سنگین اراک به «زیر یک کیلو» کاهش می‌یابد


علی‌اکبر صالحی
علی‌اکبر صالحی
رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه، از طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک و کاهش چشمگیر تولید پلوتونیوم در این رآکتور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه از «بازطراحی» رآکتور اراک و کاهش تولید پلوتونیوم در این مرکز به زیر یک کیلوگرم خبر داد.

آقای صالحی گفت: «میزان تولید پلوتونیوم در رآکتور اراک که سالانه حدود ۹ تا ده کیلوگرم بود به کمتر از یک کیلوگرم کاهش می‌یابد.»

آینده رآکتور اراک یکی از مسائل کلیدی در مذاکرات جمهوری اسلامی با شش عضو گروه ۵+۱ است، مسئله‌ای که اگر تهران می‌خواهد در تیرماه آینده به توافق جامع اتمی رسیده و از شر تحریم‌ها خلاص شود حتما باید حل و فصل شود.

آن طور که خبرگزاری رویترز می‌گوید، غرب نگران است که ایران بتواند در سایت اراک میزان چشمگیری از پلوتونیوم تولید کند، عنصری که در کنار اورانیوم غنی‌شده می‌تواند در ساخت سلاح اتمی به کار رود.

کارشناسان غربی بر این عقیده‌اند که تولید سالانه پلوتونیوم در اراک یعنی ۹ تا ده کیلوگرم بیش از آن چیزی است که ایران برای ساخت یک بمب اتمی نیاز دارد.

احتمالا به همین دلیل است که خبرگزاری رویترز اعلام این خبر از سوی علی‌اکبر صالحی را بیانگر «موضعی آشتی‌جویانه» از سوی دولت جمهوری اسلامی تفسیر کرده است.

پیشتر در ماه آوریل متخصصان دانشگاه پرینستون در ایالات متحده چنین اظهار نظر کرده بودند که ایران با تغییر در روش سوخت‌گذاری در اراک می‌تواند تولید سالانه پلوتونیوم در این مرکز را به زیر یک کیلوگرم کاهش دهد.

کمتر از یک و نیم ماه به پایان مهلت شش ماهه توافق ژنو که آذرماه سال گذشته حاصل و از ۳۰ دی‌ماه همان سال به اجرا گذاشته شد باقی مانده و طرفین در تلاش برای رسیدن به توافقی نهایی و جامع مذاکره می‌کنند، اگرچه عباس عراقچی بعد از ۱۱ و نیم ساعت مذاکره دوجانبه با آمریکا در ۱۹ و ۲۰ خردادماه اعلام کرد که «مذاکرات سخت بود و اختلافات هنوز باقی است».

آقای عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، پس از مذاکره با همتایان آمریکایی خود در دو روز گذشته با مذاکره‌کنندگان فرانسوی و روس نیز گفت‌وگوهایی دوجانبه داشته و آنها را «مفید» توصیف کرده است.

ایران همچنین روز یک‌شنبه، ۲۵ خردادماه، در تهران با آلمان مذاکره دوجانبه دارد، و دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی قرار است ۲۶ تا ۳۰ خردادماه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG