لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

تعطیلی مراسم عزاداری در پی حمله با خمپاره به دو مکان مقدس در سوریه


بخشی از فضای داخل حرم «حضرت زینب»
بخشی از فضای داخل حرم «حضرت زینب»

خبرگزاری صداوسیمای ایران خبر داد که به دنبال اصابت چند خمپاره به نزدیکی دو حرم «حضرت زینب» و «حضرت رقیه» در سوریه در روز جمعه، مراسم عزاداری روز عاشورا در این دو حرم در روز شنبه، دوم آبان، تنها ساعتی پس از آغاز تعطیل شده است.

این خبرگزاری دلیل تعطیلی این مراسم در دو حرم مذکور را «جلوگیری از هر گونه حملات تروریستی» ذکر کرده است.

وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، نیز خبر داده که اصابت دو خمپاره به نزدیکی حرم «حضرت زینب» در دمشق در شامگاه روز جمعه دو زخمی برجای گذاشته است.

بر اساس این گزارش، یکی از خمپاره‌ها در خیابان «التین» در فاصله چند صد متری این حرم منفجر شده و خمپاره دوم به ساعت نصب شده بر در ورودی شمال حرم برخورد کرده است.

به گفته این وب‌سایت، ظهر جمعه نیز دو خمپاره به «بازار بزوریه» و «منطقه العماره» در نزدیکی حرم «حضرت رقیه» در دمشق اصابت کرده که تلفات جانی نداشته است.

خبرگزاری صداوسیما همچنین به نقل از یک «منبع آگاه» اعلام کرد که «مقامات امنیتی» این دو حرم نگران تکرار حملاتی شبیه به حمله علیه اتوبوس حامل زائران لبنانی در سال گذشته هستند.

به گفته این خبرگزاری، «مدافعان حرم تدابیر شدید امنیتی در محدوده دو حرم مطهر اتخاذ کردند».

در جریان انفجار یک اتوبوس حامل شماری از زائران شیعه لبنانی در بهمن‌ماه سال گذشته در نزدیکی بازارچه‌ای در دمشق، پایتخت سوریه، دست‌کم هفت تن کشته و حدود ۲۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

در همان زمان توئیتر منسوب به جبهة النصره، گروه سنی‌مذهب وابسته به القاعده، اعلام کرد که این انفجار انتحاری توسط یکی از اعضای این گروه انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران انفجارها در مساجد پاکستان را محکوم کرد

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه ضمن محکوم کردن دو انفجار در مساجد پاکستان عاملان این حوادث را «دشمن ملت بزرگ پاکستان و امت اسلامی» نامید.

شامگاه جمعه، در یک انفجار در منطقه جیکب‌آباد واقع در ایالت سند پاکستان ۲۰ شیعه هنگام مراسم عزاداری شب عاشورا کشته شدند.

روز پنج‌شنبه، ۳۰ مهرماه، نیز حمله‌ای انتحاری به مسجدی در شهرک چالگاری بلوچستان در ۱۷۰ کیلومتری کویته به کشته شدن دست‌کم ۱۱ مسلمان شیعه‌مذهب از جمله شش کودک انجامید.

در همین حال انفجار سه بمب دست‌ساز در بامداد روز شنبه، دوم آبان‌ماه، در مکان مقدس شیعیان بنگلادش در شهر داکا دست‌کم یک کشته و ۸۰ زخمی و مجروح برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG