لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

نماینده جدید سازمان ملل برای حل بحران سوریه معرفی شد


استافان دمیستورا
استافان دمیستورا

دبیرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۱۹ تیرماه، نماینده جدید این سازمان برای حل بحران سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور را تعیین کرد. استافان دمیستورا جای اخضر ابراهیمی را می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، در زمانی جانشین آقای ابراهیمی را تعیین کرده که خشونت‌ها در سوریه بالا گرفته و به عراق نیز سرریز کرده است.

آقای بان هدف از انتخاب آقای دمیستورا به این مقام را «پایان دادن به تمام خشونت‌ها و نقض حقوق بشر و یافتن راه حلی صلح‌آمیز برای بحران سوریه» توصیف کرده است.

در یک ماه و اندی گذشته گروه «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش علاوه بر بخش‌هایی از خاک سوریه قسمتی از خاک عراق را نیز تصرف و تشکیل خلافت اسلامی خود را اعلام کرده است.

خشونت‌ها پس از آن بالا گرفت که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در آغاز ماه ژوئن گذشته در انتخاباتی که غالبا نمایشی توصیف کردند بار دیگر به این مقام برگزیده شد.

در حالی که بریتانیا، آمریکا و اپوزیسیون سوریه انتخاب آقای دمیستورا به عنوان نماینده سازمان ملل در این کشور را ستوده‌اند، نماینده دولت سوریه در سازمان ملل روز پنج شنبه اعلام کرد که حکومت این کشور «در حال بررسی تصمیم دبیرکل» سازمان ملل است.

استافان دمیستورا که تابعیت ایتالیایی و سوئدی دارد برخلاف دو نماینده پیش از خود یعنی اخضر ابراهیمی و کوفی عنان تنها نمایندگی سازمان ملل را بر عهده دارد و به اتحادیه عرب گزارشی نخواهد داد.

اخضر ابراهیمی در ماه مه گذشته به دلیل «بن‌بست جهانی بر سر راهکارهای پایان خشونت در سوریه» از مقام خود کناره‌گیری کرد و پیش از او نیز کوفی عنان در سال ۲۰۱۲ دست به این کار زده بود.

سازمان ملل تاکنون در گزارش‌های متعدد آمار دهشتناکی از جنگ داخلی سوریه به دست داده است.

به گفته این سازمان، نزدیک به ۱۱ میلیون نفر در سوریه نیاز به کمک دارند که از این تعداد نزدیک به پنج میلیون نفر در متاطق دور از دسترس زندگی می‌کنند.

سه میلیون نفر دیگر از جمعیت سوریه نیز از بیم جنگ و خشونت به خارج از این کشور یا مناطق دیگر در داخل گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG