لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

جرج بوش به اروگوئه می رود


جرج بوش روز جمعه در کنفرانس خبری با لولا رییس جمهوری سوسیال دموکرات برزیل
جرج بوش روز جمعه در کنفرانس خبری با لولا رییس جمهوری سوسیال دموکرات برزیل
جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در ادامه سفری که از روز جمعه آغاز کرده است و پس از ديدار از برزيل، روز شنبه به اروگوئه می رود.

سفر جرج بوش به آمريکای لاتين در حالی انجام می شود که سرسخت ترين مخالف وی در اين قاره، هوگو چاوز نيز دست به انجام ديدار های مشابهی زده است.

هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، همزمان با سفر رییس جمهوری آمریکا به اروگوئه، روز شنبه راهی کشور بولیوی خواهد شد.

هدف سفر جرج بوش به کشورهای آمريکای لاتين، «گفت و گو و دست يابی به توافق هايی در زمينه توسعه دموکراسی»، «کمک های اقتصادی» و «مسئله انرژی» عنوان شده است.

اولين کشوری که جرج بوش از آن، روز جمعه در جريان سفر دوره ای خود به آمریکای لاتین ديدار کرد، کشور برزيل، پيشروترين کشور جهان در استفاده از سوخت اتانول به جای سوخت های فسيلی بود.

جرج بوش در سفر به برزیل، پس از ديدار با لوييز ايناتسيو لولا دا سيلوا، رييس جمهوری برزيل در يک کنفرانس خبری اعلام کرد: «من فکر نمی کنم که آمريکا کمک کافی برای توسعه زندگی مردمانش را دريافت کرده باشد. هدف من از اين سفر اين است که نشان دهد ملت من دلسوز و بخشنده است. يعنی ما به فقری که می بينيم اهميت می دهيم. يعنی وقتی ما بی سوادی می بينيم، می خواهيم به از بين بردن آن کمک کنيم. يعنی وقتی در ساز و کار سلامت و بهداشت نقصی می بينيم می خواهيم آن قدر که در توانمان هست به از بين بردن آن ياری برسانيم.»

روز شنبه جرج بوش با تاباره وازکوئز، رييس جمهوری اروگوئه ديدار می کند، رييس جمهوری که از سال ۲۰۰۵ به عنوان اولين سياست مدار چپ گرا بر مسند رياست جمهوری اوروگوئه نشسته است.

در همين زمان هوگو چاوز رييس جمهوری ونزوئلا مخالف سرسخت جرج بوش در قاره آمريکا و از نزديک ترين دوستان تهران به بوليوی سفر می کند.

آقای چاوز روز جمعه در آرژانتين سفر رييس جمهوری آمريکا به آمريکای لاتين را «تهاجم امپرياليستی برای ايجاد شکاف ميان جنبش های مردمی» خواند و آن را محکوم کرد.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد خبرنگاران را متهم کرده است که می خواهند سفر جرج بوش به آمريکای لاتين را با سفر هوگو چاوز به اين منطقه را در هم بياميزند.

آقای اسنو در جريان يک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «رييس جمهوری آمريکا به آمريکای لاتين نيامده تا با ملت ها معامله کند، بلکه برای ديدار با کسانی که قرار بوده آنها را ببيند آمده است.»

جرج بوش پس از ديدار از اروگوئه، به کشورهای کلمبيا، گواتمالا و مکزيک نيز سفر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG