لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

گروه ناشناخته افغان، مسئول بمبگذاری پاریس


در حال حاضر پلیس پاریس کنترل خیابان‌های اطراف فروشگاه پرنتان در بولوار اوسمان را در دست دارد. (عکس از: AFP)
در حال حاضر پلیس پاریس کنترل خیابان‌های اطراف فروشگاه پرنتان در بولوار اوسمان را در دست دارد. (عکس از: AFP)

یک گروه افغان، که خواهان خروج نیروهای فرانسه از افغانستان است، مسئولیت کار گذاشتن دینامیت در فروشگاهی در پاریس را برعهده گرفته است.


روز سه‌شنبه رسانه‌های فرانسه گزارش کردند مقداری دینامیت در یکی از فروشگاه‌های پاریس کشف و خنثی شده است.


به گفته میشل آلیو-ماری، وزیر کشور فرانسه، این دینامیت‌های «نسبتا کهنه» و بدون فیوز در شعبه مرکزی فروشگاه «پرنتان» در بولوار اوسمان شهر پاریس کار گذاشته شده بود.



در همین حال خبرگزاری فرانسه از دریافت نامه‌ای خبر داده است که از طرف گروهی با عنوان «جبهه انقلابی افغانستان» ارسال شده و در آن اطلاع داده شده بود که چند بمب در این فروشگاه کار گذاشته شده است.


به گفته یکی از مقامات قضایی فرانسه، این گروه خواستار آن شده است که نیروهای ارتش فرانسه تا آخر ماه فوریه سال ۲۰۰۹ یعنی حداکثر تا دو ماه و نیم دیگر از افغانستان خارج شوند و تهدید کرده است که در غیر این صورت «بار دیگر در فروشگاه‌های بزرگ شما دست به اقدامات این‌چنینی خواهیم زد؛ این بار بدون اخطار.»



نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، در واکنش به این رخداد به خبرنگاران گفت: «هشیاری و آمادگی در برابر تروریسم تنها اقدامی است که باید در پیش گرفت.»


به گفته خانم آلیو-ماری، وزیر کشور فرانسه، این گروه برای پلیس فرانسه «کاملا ناشناخته» است، اما ادعای آنها در حال بررسی است.


نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، نیز در واکنش به این رخداد، در شهر استراسبورگ به خبرنگاران گفت: «هشیاری و آمادگی در برابر تروریسم تنها اقدامی است که باید در پیش گرفت.»


آقای سرکوزی ضمن این که اشاره کرد این دینامیت‌ها بدون فیوز و در نتیجه غیرقابل انفجار بوده گفت «پلیس فرانسه در حال بررسی دینامیت‌ها و نامه است».


روز سه‌شنبه پلیس پاریس پس از کشف پنج شاخه دینامیت بسته شده به یکدیگر در دستشویی فروشگاه زنجیره‌ای، خیابان‌های اطراف این فروشگاه را مسدود کرد.


در حال حاضر دست‌کم دو هزار و ششصد سرباز فرانسوی، برای مبارزه با نیروهای طالبان، در افغانستان به سر می‌برند.


XS
SM
MD
LG