لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

اعتصاب سراسری در فرانسه: کشور در حالت نیمه تعطیل


اعتصاب کنندگان خواهان افزايش حقوق و همچنين توقف برنامه دولت برای تغيير نظام تامين اجتماعی فرانسه هستند.
اعتصاب کنندگان خواهان افزايش حقوق و همچنين توقف برنامه دولت برای تغيير نظام تامين اجتماعی فرانسه هستند.

پافشاری نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه بر برنامه يکدست کردن نظام تامين اجتماعی فرانسه موجب شد تا از روز سه شنبه، صدها هزار تن از کارمندان دولت به اعتصاب يک هفته ای کارکنان حمل و نقل ريلی بپيوندند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، معلمان، کارکنان ادارات پست، پرستاران، کارکنان حمل و نقل هوايی، کارکنان ادارات ماليات و گروه های ديگر از مشاغل دولتی تصميم گرفته اند که روز سه شنبه، اعتصابی يک روزه برپا کنند.


اعتصاب کنندگان خواهان افزايش حقوق و همچنين توقف برنامه دولت برای تغيير نظام تامين اجتماعی فرانسه هستند.


در حال حاضر بسياری از مدارس فرانسه تعطيل هستند. همچنين گروه بزرگی از بيمارستان ها نيز در روز سه شنبه، حداقل خدمات را در اختيار بيماران قرار می دهند.


اين همه در حالی است که اعتصاب يک هفته ای کارکنان حمل و نقل ريلی موجب شده تا عملا فعاليت متروها و قطارهای بين شهری نيز فلج شود. اين اعتصاب موجب شده تا شهرهای بزرگ فرانسه به ويژه پاريس با ترافيک بی سابقه ای در خيابان ها رو به رو شوند.


همزمان دانشجويان نيز در اعتراض به قانونی که به استادان اجازه می دهد تا از شرکت های خصوصی، حقوق بيشتری دريافت کنند، از حضور در کلاس هايشان خودداری کرده اند.


مقام های دو فرودگاه عمده پاريس نيز اعلام کرده اند که به طور ميانگين همه پروازها با ۴۰ دقيقه تاخير انجام خواهند شد.


روز دوشنبه، ريموند سوبی، مشاور آقای سرکوزی در امور اجتماعی گفت که نسبت به پيدا شدن راه حلی تا پيش از پايان هفته جاری، خوشبين است.


وی در حالی از روند مثبت مذاکرات با اتحاديه های مدافع حقوق کارگران سخن می گفت که پيشتر، شرکت راه آهن دولتی فرانسه – SNFC – پیشنهادی ۹۰ ميليون يورويی برای تشويق کارکنان اين شرکت پيشنهاد داده بود.


به گفته وزير اقتصاد فرانسه، اعتصاب اخير تاکنون روزانه بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون يورو به دولت ضرر زده است.

اعتصاب کارکنان بخش هايی که پيش از اين از مزايای قانون «بازنشستگی زودتر از موعد به دليل سختی کار» بهره می بردند، بيش از آنچه پيش بينی می شد گسترش يافته است. اين دسته از کارگران – عمدتا در بخش های حمل و نقل و انرژی – دو سال و نيم زودتر از ديگران می توانستند از مزايای بازنشستگی بهره ببرند.


اين مزيت بر اساس برنامه دولت حذف خواهد شد و احتمال می رود که تا نيم ميليون کارگر به اعتراض های اخير بپيوندند.


نارضایتی مردم


به رغم اينکه نظرسنجی ها حاکی است، اکثريت جمعيت فرانسه از اين تغييرات استقبال می کنند، اما همزمان افزايش هزينه ها در فرانسه نيز برای بسياری از مردم نگران کننده است و اکثريت بزرگی از مردم، با اين موضوع اينکه کارکنان دولت برای دفاع از حقوق خود دست به اعتصاب بزنند، همدلی می کنند.


اتحاديه های کارمندان و کارگران دولت که نمايندگی پنج ميليون و ۲۰۰ هزار کارمند و کارگر را به عهده دارند، می گويند که قدرت خريد اعضايشان از سال ۲۰۰۰ ميلادی تا کنون، شش درصد کاهش يافته است. اين گروه از اتحاديه ها، نمايندگی يک چهارم جمعيت کارکنان را در فرانسه به عهده دارند.


اين اتحاديه ها همچنين با برنامه دولت برای اخراج ۲۳ هزار نفر در سال ۲۰۰۸ نيز به شدت مخالف هستند.


به گفته اتحاديه ها در سال های اخير عمده ضربه اقتصای شامل حال کسانی شده است که در حوزه «خدمات شهری» مشغول به کار هستند.


وزير بودجه فرانسه نيز در اين زمينه، گفت: «کسانی که در حوزه خدمات شهری کار می کنند، حقوق خوبی دريافت نمی کنند. اما آنها بايد برای اينکه بيشتر پول دربياورند، مسئوليت بيشتری قبول کنند و اضافه کاری کنند.»


پيش بينی می شود نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری راستگرای فرانسه که در هفته های اخير از محبوبيتش کاسته شده در يک سخنرانی عمومی در روزهای آينده، درباره بودجه سخن بگويد.


به گفته وزير اقتصاد فرانسه، اعتصاب اخير تاکنون روزانه بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون يورو به دولت ضرر زده است.


XS
SM
MD
LG