لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

ایران به «قوانین تبعیض‌آمیز» سازمان ملل اعتراض کرد


هیئت‌های اروپایی در حال ترک جلسه سخنرانی محمود احمدی‌نژاد
هیئت‌های اروپایی در حال ترک جلسه سخنرانی محمود احمدی‌نژاد
پس از انتقاد شدیداللحن دبیرکل سازمان ملل از اظهارات ضداسرائیلی محمود احمدی‌نژاد، ایران شامگاه چهارشنبه به بان کی – مون در مورد «قوانین تبعیضی» این سازمان هشدار داد.

محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به آقای بان از واکنش‌های شدید به سخنرانی رئیس جمهور ایران در کنفرانس ضدنژادپرستی در سوئیس در زمانی که «مقامات سازمان ملل در برابر رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها سکوت کرده‌اند» انتقاد کرده است.

محمود احمدی‌نژاد که تنها رئیس دولت حاضر در کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل بود روز دوشنبه در سخنرانی خود در ژنو سوئیس اسرائیل را «رژیمی کاملا نژادپرست» خواند که «با بهانه رنج و درد یهودیان» بنیان گذاشته شده است.

بان کی – مون، دبیرکل سازمان ملل، که کمتر پیش آمده است از یک رئیس دولت انتقاد کند استفاده آقای احمدی‌نژاد از تریبون کنفرانس این سازمان برای «متهم کردن، تفرقه انداختن و حتی تحریک و شوراندن» را نکوهش کرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل به گفته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، «شدیدا از اظهارات دبیرکل سازمان ملل انتقاد کرده» و اشاره کرده است که «دبیرکل باید بی‌طرف باشد».

محمد خزاعی در نامه خود می‌افزاید: «تمام این واکنش‌های بی‌معنا به بیانیه [آقای احمدی‌نژاد] در حالی است که سازمان ملل و مقامات آن در قبال تهدیدها و اتهامات رژیم اسرائیل علیه ایران سکوت اختیار کرده‌اند.»

اشاره نماینده ایران در سازمان ملل به موضع دولت اسرائیل است که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود اعلام کرده و از حمله احتمالی به تأسیسات اتمی ایران سخن گفته است.

تهران در مقابل همواره اعلام کرده است که هدف از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش فقط تولید برق و مصارف صلح‌آمیز است.

آقای خزاعی همچنین در این نامه ضمن محکوم کردن اقدام هیات‌های اروپایی به ترک جلسه سخنرانی آقای احمدی‌نژاد آن را «نشانه عدم تسامح» آنها دانسته است.

روز دوشنبه هنگامی که رئیس جمهور ایران در همان ابتدای سخنرانی خود حمله به دولت اسرائیل را آغاز کرد، ۱۶ هیئت نمایندگی که غالبا از کشورهای اروپایی بودند بلافاصله در اعتراض و در میان سخنرانی آقای احمدی‌نژاد جلسه را ترک کردند.

اخراج فعالان سیاسی از کنفرانس ضدنژادپرستی

سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سه گروه از فعالان سیاسی را به دلیل «رفتار مخل و غیرقابل‌قبول» از این کنفرانس اخراج کرده است.

روپرت کال‌ویل، سخنگوی سازمان ملل، گفت که این سه گروه به نام‌های «اتحادیه دانشجویان یهودی فرانسه»، «مؤسسه پژوهش‌های علمی و سیاسی ندا» و «هم‌زیستی» (کو-اگزیست) که در زمان سخنرانی آقای احمدی‌نژاد نیز سروصدا به راه انداخته و به سوی او چیز پرت کردند نمی‌توانند در روز پایانی این کنفرانس، جمعه، شرکت داشته باشند.

ایالات متحده، اسرائیل، استرالیا، کانادا، و پنج کشور دیگر پیش از آغاز این کنفرانس که به «کنفرانس دربن ۲» معروف شده است آن را تحریم کرده و اعلام کردند در آن شرکت نخواهند کرد.
XS
SM
MD
LG