لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

لاریجانی دعوت غرب به گفت‌وگو را «فریب‌کاری» و «پز سیاسی» خواند


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
در نخستین واکنش رسمی از سوی مقامات جمهوری اسلامی به خواسته کشورهای غربی مبنی بر آغاز دور تازه گفت‌وگوهای ایران با اعضای گروه ۵+۱، رئیس مجلس ایران با متهم کردن غربی‌ها و آمریکایی‌ها به «فریب‌کاری» و دادن «پز سیاسی» خواستار تعیین شرایط تازه برای این گفت‌وگوها شد.

نمایندگان کشورهای ۵+۱ متشکل از آمریکا، روسیه،‌ فرانسه، چین، بریتانیا به علاوه آلمان روز جمعه با دعوت از ایران به پای میز مذاکره اعلام کردند که هم‌چنان آماده گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.

آمریکا که در رأس کشورهای غربی همواره از مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است، بلافاصله پس از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه تهران در شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرده بود که این تحریم‌ها تنها وسیله‌ای برای ترغیب ایران به بازگشت به میز مذاکره است.

در مقابل علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، این ابراز تمایل غرب به ادامه گفت‌وگوها درباره پرونده هسته‌ای ایران را تنها «پز سیاسی» می‌داند.

او در مصاحبه با خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر که روز جمعه منتشر شد گفت: «از یک طرف در شورای امنیت نسبت به ایران سنگ‌اندازی می‌کنند و از طرف دیگر پز سیاسی می‌دهند که آماده گفت‌وگو هستیم.»

به عقیده رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، از آنجا که «آنها [غربی‌ها] به دنبال فریب‌کاری هستند» ایران نیز نباید با آنها رفتار صادقانه داشته باشد.

علی لاریجانی در مقابل خواستار تعیین مبانی و تعهدات تازه در گفت‌وگوها شده تا «در چارچوب آن گفت‌وگو صورت بگیرد».

آقای لاریجانی از سوی دیگر «سرعت بخشیدن به کار فن‌آوری هسته‌ای» را مهم‌تر از مذاکره دانسته تا «غرب متوجه شود که ایران گام‌های فنی بلندتری را برمی‌دارد».

جمهوری اسلامی تاکنون از تن دادن به درخواست غرب و شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی و اعتمادسازی در زمینه برنامه اتمی‌اش سر باز زده و در ماه‌های گذشته نیز با تعلل در پاسخ به پیشنهاد غرب برای تأمین سوخت رآکتور تهران، اعلام کرده است که به طور مستقل به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اقدام خواهد کرد.

محمود احمدی‌نژاد نیز هفته گذشته رسما اعلام کرد که برای «ادب»‌کردن کشورهایی که به قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه تهران رأی داده‌اند دولتش تا دو ماه دیگر با آنها درباره برنامه هسته‌ای مذاکره‌ای نخواهد کرد.

«مقابله به مثل» در صورت بازرسی کشتی‌های ایرانی

علی لاریجانی همچنین در مصاحبه خود با خبرگزاری مهر از تصمیم ایران به مقابله به مثل در صورت بازرسی کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی خبر داده است.

اشاره رئیس مجلس ایران به یکی از مفاد تحریم‌های تازه‌ای است که اخیرا علیه تهران در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

بر اساس این بخش از تحریم‌ها علیه تهران، کشورها مجازند کشتی‌هایی را که به نظر می‌رسد حامل اقلام ممنوعه برای جمهوری اسلامی باشند در آب‌های خود بازرسی کنند.

آقای لاریجانی پیشتر در واکنش به این بند از تحریم‌های شورای امنیت گفته بود که در صورت بازرسی محموله‌های هواپیماها و کشتی‌های ایرانی، جمهوری اسلامی نیز در خلیج فارس و دریای عمان «به خدمت کشتی‌های آنان خواهد رسید».

علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران ایران، نیز هفته گذشته تهدید کرد که در صورتی که آمريکا و هم‌پيمانان آن اقدام به بازرسی کشتی‌های ايرانی در آب‌های آزاد و بين‌المللی کنند با «واکنش خاص و متناسب» نيروی دريايی سپاه در تنگه هرمز و خليج فارس روبه‌رو خواهند شد.

البته طبق این بند از تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی که به خواسته روسیه و چین، دو شریک تجاری بزرگ ایران، بسیار رقیق شده است، بازرسی از کشتی‌ها تنها در صورتی قابل اجراست که کشور صاحب پرچم کشتی با این امر موافقت کند.

بر اساس دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران که اواسط خردادماه در شورای امنیت به تصویب رسید، یک دانشمند هسته‌ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه‌های اتمی و موشکی ايران متهم شده‌اند، ۱۵ مؤسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زيرمجموعه خطوط کشتی‌‌رانی ايران در فهرست تحريم‌ها قرار دارند.
XS
SM
MD
LG