لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

نایب رئیس مجلس: گزارش دقیق کوی دانشگاه در دست قوه قضاییه است


غلامحسین روح‌الامینی (راست)، پدر محسن، قربانی کهریزک، در کنار محسن رضایی
غلامحسین روح‌الامینی (راست)، پدر محسن، قربانی کهریزک، در کنار محسن رضایی
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه در مراسم سالگرد محسن روح‌الامینی، از قربانیان بازداشتگاه کهریزک، اعلام کرد که گزارشی «جامع و دقیق» از حوادث کوی دانشگاه در سال ۱۳۸۸ آماده و به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ارسال شده است.

محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس، در حالی از گزارش شورای عالی امنیت ملی و مجلس از حادثه کوی دانشگاه خبر داده است که پیشتر یک نماینده عضو فراکسیون خط امام گفته بود که اصلاً «کمیته‌ای برای پیگیری کوی دانشگاه [در مجلس] تشکیل نشده» تا گزارشی در کار باشد.

در ۲۵ خردادماه ۱۳۸۸، سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری که آقای احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، تحصن دانشجويان ساکن کوی دانشگاه تهران در خيابان اميرآباد، با حمله و تيراندازی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشيده شد.

تشکل‌های دانشجویی ایران به دنبال این حادثه اعلام کردند که در حمله نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران دست‌کم پنج دانشجو کشته شده و صدها نفر بازداشت شده‌اند.

در حالی که خانواده‌ها و بازمانده‌های اغلب کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات ایران هرگز اجازه برگزاری مراسم برای آنها را نیافتند، روز پنج‌شنبه مراسم اولین سالگرد محسن روح‌الامینی با حضور برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی و احمد توکلی برگزار شد.

این مراسم در حالی برگزار شده است که به گفته خانواده محسن روح‌الامینی هنوز «آمران اصلی فاجعه کهریزک» محاکمه و مجازات نشده‌اند.

سازمان قضايی نيروهای مسلح ايران نهم تیرماه حکم يازده متهم پرونده بازداشتگاه کهريزک را اعلام کرد که بر اساس آن دو نفر از متهمان پرونده کهريزک به اتهام قتل اميرجوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد کامرانی به قصاص محکوم شده و ۹ متهم ديگر نيز به «حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيری» محکوم شدند.

«چرا مسبب اصلی باید مدال بگیرد؟»

اما «آمر اصلی» و مسبب وقایع کهریزک که به حکم گزارش کمیته ویژه مجلس ایران در دی‌ماه سال گذشته سعید مرتضوی است، هنوز نه تنها محاکمه نشده، بلکه هم‌چنان در دولت محمود احمدی‌نژاد به کار مشغول است.

این در حالی است که به گفته پدر محسن روح‌الامینی دستور تعلیق آقای مرتضوی هم صادر شده، اما «هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است».

«چرا مسبب اصلی این حوادث باید مدال بگیرد و هنوز خبری از بررسی اتهامات او نیست؟»

این موضوعی است که به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در مراسم سالگرد روح‌الامینی نیز مورد اعتراض یکی از حضار که خود را «سردار سپاه» معرفی کرده قرار گرفته است.

این «سردار سپاه» در میانه سخنرانی نایب رئیس مجلس در این مراسم از او پرسیده است که «چرا مسبب اصلی این حوادث باید مدال بگیرد و هنوز خبری از بررسی اتهامات او نیست؟»

محمدحسن ابوترابی فرد در پاسخ موضوع دریافت مدال را رد کرده و افزوده است که «پرونده‌شان در دست بررسی است».

این در حالی است که به گفته پدر محسن روح‌الامینی با آن که حتی کیفرخواست هم برای سعید مرتضوی و معاون و دادیار زیردست او صادر شده، روند محاکمه آنها «متوقف مانده است».

سعيد مرتضوی در شهريورماه سال گذشته پس از برکناری از دادستانی تهران به عنوان معاون غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، انتخاب شد، ولی پس از مدتی به درخواست دولت محمود احمدی‌نژاد با انتقال از قوه قضائيه به قوه مجريه به عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز به کار کرد.
XS
SM
MD
LG