لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

پیشنهاد گفت و گو با ایران برای حل بحران عراق


جیمز بیکر، وزیر امورخارجه اسبق آمریکا، ریاست هيات تحقيقات درباره استراتژی آمريکا در عراق را به عهده دارد.
جیمز بیکر، وزیر امورخارجه اسبق آمریکا، ریاست هيات تحقيقات درباره استراتژی آمريکا در عراق را به عهده دارد.
پيش نويس گزارش هيات تحقيقات درباره استراتژی آمريکا در عراق آماده شده است. به گزارش شماره روز دوشنبه روزنامه نيويورک تايمز، اين گزارش گفت و گوی مستقيم آمريکا با ايران و سوريه درباره مسايل عراق را به عنوان راه حل پیشنهادی مطرح کرده است، اما در گزارش هنوز تاريخ مشخصی برای بيرون رفتن نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا از عراق پیشنهاد نشده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز ، به نقل از روزنامه نيويورک تايمز، اين هيات برای دستيابی به نتايج تحقيق خود با دو نماينده ايرانی و سوری گفت و گو کرده است.

جيمز بيکر، وزير خارجه سابق آمريکا با جواد ظريف، سفير جمهوری اسلامی در سازمان ملل و وليد المعلم، وزير خارجه سوريه ديدار کرده است.

با اين حال روزنامه نيويورک تايمز می نويسد احتمالا هيات تحقيق که از نمايندگان دو حزب جمهوريخواه و دموکرات آمريکا تشکيل شده است، درباره خروج نيروهای آمريکا از عراق اختلاف نظر خواهند داشت.

به نوشته اين روزنامه اين گزارش بر اين نکته تاکيد دارد که نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا از عراق خارج شده و مسووليت امنيت اين کشور را به نيروهای امنيتی و ارتش عراق بسپارند.

اين پيش نويس به عنوان سندی اصلی برای مذاکرات درباره حل بحران عراق خواهد بود . جيمز بيکر، وزير خارجه سابق آمريکا و لی هميلتون، سناتور سابق دموکرات از ايالت اينديانا، رياست هيات تحقيقات درباره استراتژی آمريکا در عراق را بر عهده دارند. انتظار می رود اين گزارش ماه آينده به جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا تقديم شود.

با اين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه نيويورک تايمز، مقامات ارشد دولت آمريکا از جمله استفان هادلی، مشاور امنيت ملی ايالات متحده، گفته اند ترديد دارند ايران و سوريه گفت و گو با آمريکا را بپذيرند، به ويژه اينکه ايران اکنون به دليل بحران هسته ای خود از سوی آمريکا با تحريم احتمالی روبه رو است.

استفان هادلی در گفت و گويی با نيويورک تايمز می افزايد: «گفت و گو با ايران و سوريه راهکار نيست. مساله اين است که شرايط را چطور به گونه ای درآوريم که ايران و سوريه ۱۸۰ درجه تغيير موضع دهند. اين مهم تر از آسيب زدن به دولت عراق است که سوريه و ايران از آن حمايت می کنند.»

اگرچه ارقام داده شده توسط اين کميته تخمينی هستند، با این حال در اين گزارش پیشنهاد شده در طول يک سال آينده پس از خروج تدريجی نيروهای آمريکايی از عراق که در حال حاضر تعداد آنها به ۱۵۰ هزار نفر می رسد، حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نيرو در اين کشور باقی بمانند.

در حال حاضر شماری از اعضای دموکرات کميته تحقيق درباره استراتژی آمريکا در عراق، خواستار خروج نيروهای آمريکايی از عراق هستند. راه حا پیشنهادی اين افراد برای خروج سريع نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا از عراق، آموزش ارتش عراق توسط نيروهای آمريکايی است.
XS
SM
MD
LG