لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

تونی بلر با «جاذبه قدرت» وداع گفت


تونی بلر، به مدت ده سال در ساختمان شماره 10 در خیابان داونینگ لندن، در دفتر نخست وزیری مشغول به کار بود.
تونی بلر، به مدت ده سال در ساختمان شماره 10 در خیابان داونینگ لندن، در دفتر نخست وزیری مشغول به کار بود.

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز پنج شنبه، پس از پانزده سال رهبری حزب کارگر بريتانيا، کناره گيری خود را از اين سمت اعلام کرد.


در بريتانيا، رهبر هرحزبی که بيشترين آراء را در انتخابات کسب کند، به مقام نخست وزيری نيز می سد، و به اين ترتيب، آقای بلر با کناره گيری از مقام رهبری حزب کارگر، از سمت نخست وزيری نيز کنار می رود.


تونی بلر صبح روز پنج شنبه، ابتدا در جلسه کابينه تصميم خود را اعلام کرد. بر اساس گزارش ها، گوردون براون، وزير خزانه داری بريتانيا که انتظار می رود جانشين آقای بلر شود، در جلسه روز پنج شنبه کابينه از رهبری تونی بلر به گرمی تقدير کرد.


پيتر هين، وزير امور ايرلند شمالی نيز گفت که جلسه کابينه بسيار گرم بود و روحيه همکاری و رفاقت بسياری وجود داشت.


آقای بلر پس از جلسه کابينه به حوزه انتخاباتی خود در سجفيلد در شمال انگلستان رفت و خطاب به اعضای حزب گفت: «ده سال، مدتی طولانی برای نخست وزير بودن است وگاهی برای آنکه در مقابل جاذبه قدرت مقاومت کنيد، لازم است از آن فاصله بگيريد.»


آقای بلر در عين حال از عملکرد دولت خود دفاع کرد و گفت که دستاوردهای آن، «غرور آميز» است.


تونی بلر تا هفت هفته ديگر، بيست و هفتم ژوئن، ششم تيرماه، در مقام نخست وزيری باقی می ماند تا اعضای حزب کارگر، فرصت انتخاب رهبر ديگری را داشته باشند.


حزب کارگر، با رهبری تونی بلر، سه بارمتوالی در انتخابات عمومی بريتانيا پيروزشد که بسياری از صاحب نظران آن را موفقيتی بزرگ برای وی توصيف می کنند.

از آنجا که کسی نامزدی خود را برای رقابت با گوردن براون، وزير خزانه دار برای جانشینی آقای بلر اعلام نکرده ، انتظار می رود که او به اين سمت برگزيده شود.

سياست تونی بلر در حمايت از موضع جورج بوش ، رييس جمهوری آمريکا در جنگ عراق و ورود به اين جنگ ، نارضايتی بسياری را در ميان شماری از اعضای حزبش برانگيخت.


اما وی همچنين به عنوان کسی که طراح برقرای صلح در ايرلند شمالی بود و زمينه را برای توافق رهبران پروتستان ها و کاتوليک ها برای پايان دادن به جنگ داخلی فراهم کرد، در نگاه ناظران، «اثری ماندگار» در عرصه سياست داخلی بريتانيا از خود برجای گذاشت.


همچنين حزب کارگر، با رهبری تونی بلر، سه بارمتوالی در انتخابات عمومی بريتانيا پيروزشد که بسياری از صاحب نظران آن را موفقيتی بزرگ برای وی توصيف می کنند.


آقای بلر از شخصيت های اصلی و تاثير گذار در تغيير مشی چپ گرايانه حزب کارگر بريتانيا، و آغاز دوره ای تازه از فعاليت های اين حزب با مشی ميانه رو نيز بوده است.


در نظر سنجی که روزنامه گاردين درباره رهبری تونی بلر روز پنج شنبه چاپ کرد، ۴۴ درصد پاسخ دهندگان، نخست وزيری او را برای بريتانيا «خوب» دانسته اند.


XS
SM
MD
LG