لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

مجمع جهانی آب در میان اعتراض‌ها و انتقادها به پایان رسید


سران کشورهای شرکت‌کننده در مجمع جهانی آب در استانبول ترکیه
سران کشورهای شرکت‌کننده در مجمع جهانی آب در استانبول ترکیه
پنجمین مجمع جهانی آب روز یک‌شنبه ۲۲ مارس، دوم فروردین‌ماه، همزمان با روز جهانی آب با وعده بیش از ۱۰۰ کشور جهان برای تلاش برای تامین آب تمیز و بهداشت مناسب برای نیازمندان به پایان رسید.

این مجمع هفت‌روزه که بزرگ‌ترین کنفرانس در مورد بحران آب تمیز بر کره زمین به شمار می‌رود در حالی در شهر استانبول ترکیه به پایان رسید که برخی از کشورها آن را «بی‌نتیجه» خواندند و فعالان سیاسی و طرفداران محیط زیست آن را یک «شو» یا نمایش دانسته اند.

بیانیه پایانی این مجمع حاوی توصیه‌هایی به کشورها بدون ضمانت اجرایی است، از جمله همکاری بیشتر آنها برای پایان دادن به مناقشات بر سر آب، مدیریت بهتر منابع آب و همین طور تلاش برای کاستن از آلودگی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها.

در این میان اما تلاش برخی از کشورها از جمله ونزوئلا، بنگلادش، اسپانیا و آفریقای جنوبی برای به رسمیت شناخته شدن دسترسی به آب تمیز و بهداشت مناسب به عنوان «یکی از حقوق بنیادی انسان» با مخالفت برزیل و مصر و ایالات متحده مواجه شد و به جایی نرسید.

در بیانیه پایانی پنجمین مجمع جهانی آب از دسترسی به آب تمیز و بهداشت مناسب با عبارت «نیاز بنیادی انسان» یاد شده است، نه «حق» بنیادی انسان. این در حالی است که ده‌ها کشور جهان از جمله کشورهای آمریکای لاتین مدت‌هاست که دسترسی به آب را به عنوان حق انسان در قانون اساسی خود گنجانده‌اند.

تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ تعداد افرادی که در بی‌آبی شدید به سر می‌برند به نزدیک به چهار میلیارد، حدود نیمی از جمعیت زمین، برسد.
مجمع جهانی آب دوشنبه گذشته نیز در حالی کار خود را آغاز کرد که پلیس ضدشورش ترکیه برای متفرق کردن حدود ۳۰۰ تظاهرکننده معترض به این مجمع به زور و پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شد.

منتقدان این مجمع که حدود ۲۵ هزار شرکت‌کننده در آن به بررسی مسائلی چون کمبود آب و خطر به راه افتادن جنگ بر سر آب پرداختند می‌گویند مجمع بیشتر به منافع مالی حاصل از بخش آب توجه دارد و به شهروندان و حقوق طبیعی آنها بی‌توجه است.

بنا بر آمارهای موجود، یک میلیارد نفر در دنیا به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند و حدود دو و نیم میلیارد نفر از بهداشت مناسب برخوردار نیستند.‌ نیم میلیارد نفر فقط در قاره آفریقا از بهداشت مناسب بی‌بهره‌اند. تقریبا ۸۰ درصد بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه به آب ربط دارد و باعث حدود سه میلیون مرگ زودرس می‌شود.

در عین حال تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ تعداد افرادی که در بی‌آبی شدید به سر می‌برند به نزدیک به چهار میلیارد، حدود نیمی از جمعیت زمین، برسد.
XS
SM
MD
LG