لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

دولت بوش با امارات توافق‌نامه هسته‌ای امضا کرد


کاندولیزا رایس به همراه شیخ عبدالله بن زاید در دبی
کاندولیزا رایس به همراه شیخ عبدالله بن زاید در دبی
آمریکا و امارات متحده عربی روز پنج‌شنبه برای همکاری در زمینه توسعه انرژی هسته‌ای و استفاده غیرنظامی از آن در امارات، توافق‌نامه همکاری امضا کردند.

این توافق‌نامه را کاندوالیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده، و همتای اماراتی او، عبدالله بن زاید آل نهیان، در واشینگتن به امضا رساندند.

وزارت خارجه آمریکا تفاوت این توافق‌نامه را با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در این دانست که امارات متحده عربی با رویکردی که دارد «این توان بالقوه را داراست که آغازگر عصر توسعه مسئولانه انرژی هسته‌ای در خاورمیانه باشد».

کاندولیزا رایس پس از امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت نکته مهم در این توافق‌نامه این است که امارات سوخت مورد نیاز راکتورهای هسته‌ای را تولید نخواهند کرد بلکه آن را وارد می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این توافق‌نامه برای همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تحت نظارت‌های بین‌المللی چارچوبی قانونی ایجاد می‌کند.

در همین حال به رغم این که امارات یکی از متحدان کلیدی آمریکا در خاورمیانه است، برخی از اعضای کنگره آمریکا معتقدند امارات به جلوگیری از جریان «غیرقانونی ملزومات هسته‌ای» به همسایه و شریک تجاری خود یعنی ایران کمک چندانی نکرده است.

اکنون کنگره آمریکا ۹۰ روز فرصت دارد تا توافق‌نامه هسته‌ای با امارات را بررسی و اعتراض‌ها و ایرادهای خود به آن را اعلام کند.

روز پنج‌شنبه، اد مارکی، یکی از نمایندگان دموکرات کنگره که از منتقدان جدی انرژی هسته‌ای است، از دولت اوباما خواست این توافق‌نامه را لغو کند.

آقای مارکی گفت: «در خاورمیانه، مسابقه برای انرژی هسته‌ای می‌تواند به اندازه مسابقه تسلیحات هسته‌ای خطرناک باشد.»

امارات متحده عربی از «جنگ با تروریسم» آمریکا حمایت می‌کند، اما در عین حال رابطه تجاری درازمدت و نزدیکی با ایران دارد، کشوری که آمریکا می‌گوید در پی ساخت تسلیحات هسته‌ای است. ایران همواره این ادعا را رد کرده است.

امارات متحده عربی که از هفت شیخ‌نشین مستقل از جمله دبی و ابوظبی تشکیل شده در عین حال یکی از سه کشوری بود که در دهه ۱۹۹۰ از حکومت طالبان در افغانستان حمایت کرد.
XS
SM
MD
LG