لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

پنتاگون طرح‌های نظامی خود علیه ایران را به‌روز کرد


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد پنتاگون،وزارت دفاع آمریکا، به درخواست باراک اوباما طرح‌های خود را برای کاربرد نیروی نظامی علیه ایران به‌روز کرده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با تلویزیون آمریکایی «ان‌بی‌سی» یادآوری کرد که ایالات متحده «احتمال حمله نظامی علیه ایران» را در صورت به بن‌بست رسیدن رویکرد دیپلماتیک در مورد فعالیت هسته‌ای ایران رد نکرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از زمان مبارزات انتخاباتی خود قویا از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مساله پرونده هسته‌ای ایران حمایت کرده و به دنبال یافتن راهی برای گفت‌وگوهای دوجانبه و رودررو با جمهوری اسلامی بوده است.

آقای گیتس در عین تکرار این نکته که «تمام گزینه‌ها همچنان روی میز است»، در توضیح تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا گفت: «رئیس جمهورها همیشه از ارتش خود می‌خواهند چندین طرح کمکی و احتیاطی را آماده داشته باشند.»

در همین حال باراک اوباما روز جمعه در مراسمی در آکادمی نیروی دریایی آمریکا خطاب به فارغ‌التحصیلان این مرکز عهد کرد که تنها در صورتی آنها را به «کام خطر» بفرستد که «مطلقا ضروری» باشد.

رئیس جمهوری ایالات متحده از سوی دیگر هفته گذشته در دیدار با بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل، در واشینگتن اعلام کرد: «ایران باید تا پایان سال جاری نشان دهد که به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای متعهد است.»

آقای اوباما این را نیز افزود که اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد، او برداشتن گام‌هایی از جمله تحریم‌ها را از نظر دور نمی‌دارد.

جمهوری اسلامی ایران از اعلام سیاست تازه دولت اوباما استقبال کرده است، ولی می گوید که تغییر رویکرد آمریکا در قبال تهران باید «واقعی» باشد.

رابرت گیتس خود از زمان وزارت در دوره جرج بوش با حمله نظامی به ایران مخالفت کرده و از این نظر با آدمیرال مایک مالن، رئیس ستاد مشترک آمریکا، هم‌رای است.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می کنند که قصد ساخت سلاح هسته‌ای را دارد.

تهران همواره این اتهام را رد کرده و می‌گوید که این برنامه اهداف صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG