لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

ادامه اعتراض افغان‌ها به قرآن‌سوزی برای چهارمین روز متوالی


در ادامه اعتراضات گسترده مردم افغانستان به سوزانده شدن نسخه‌ای از قرآن در آمریکا، روز دوشنبه برای چهارمین روز متوالی حدود ۳۰۰ تظاهرکننده افغان این بار در ولایت شرقی لغمان دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تظاهرکنندگان که چوب و چماق به دست داشته‌اند به سوی افراد پلیس سنگ پرت کرده‌اند و نیروهای پلیس ولایت لغمان نیز در پاسخ و برای متفرق کردن مردم معترض تیر هوایی شلیک کرده‌اند.

گرچه به نظر می‌رسد اعتراضات روز دوشنبه در افغانستان تا این ساعت تلفات جانی و مجروح به جای نگذاشته است، در سه روز گذشته دست‌کم ۲۱ نفر در جریان این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.

روز جمعه گذشته هزاران نفر در اعتراض به سوزانده شدن قرآن به دست تری جونز، کشیش آمریکایی در فلوریدا، به مقر سازمان ملل در شهر مزار شریف افغانستان حمله کردند و نزدیک به ۲۰ نفر از کارکنان آن را به قتل رساندند.

برپایه گزارش‌ها، هنگامی که معترضان به مقر سازمان ملل راه یافتند، سر دو نفر از کارکنان خارجی، یک سوئدی و یک نروژی، را بریده‌اند.

تری جونز که شبکه خبری سی‌ان‌ان در وب‌سایت خود او را کشیشی «جویای نام» توصیف می‌کند پیشتر در تابستان سال گذشته پیشنهاد داده بود که در سالروز حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر کتاب مقدس مسلمانان به آتش کشیده شود.

پیشنهاد او به واکنش‌هایی چنان منفی در داخل و خارج از آمریکا و به‌ویژه از سوی مقامات ایالات متحده دامن زد که او بعدا اعلام کرد که از این اقدام منصرف شده و هرگز این کار را نخواهد کرد.

اما آقای جونز در روز ۲۰ مارس گذشته یک نسخه از قرآن را در کلیسای خود در ایالت فلوریدای آمریکا به آتش کشید، اقدامی که پس‌لرزه‌های آن هم‌چنان در افغانستان ادامه دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید اقدام تری جونز آمریکایی ظاهراً در افغانستان که بیش از ۹ سال است درگیر جنگ و حضور نیروهای خارجی است به احساسات ضدخارجی فروخفته در این کشور دامن زده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از قتل دو سرباز خارجی در شمال افغانستان به دست یک نیروی پلیس محلی خبر داده است.

به گفته یک مقام محلی در ولایت شمالی فاریاب، یک نیروی پلیس مرزی در این ولایت دو سرباز آمریکایی را که مسئولیت آموزش پلیس را بر عهده داشته‌اند با گلوله به قتل رسانده و پا به فرار گذاشته است.

خبرگزاری رویترز این حادثه در افغانستان را تازه‌ترین نمونه از مجموعه حملات «خودسرانه» نیروهای امنیتی افغان به مربیان خود توصیف کرده است.

این خبرگزاری می‌گوید از سال ۲۰۰۹ که یک سرباز افغان پنج نیروی ارتش بریتانیا را که تربیت و آموزش سربازان را بر عهده داشتند به قتل رساند، قوانین سربازگیری در افغانستان سخت‌تر شده اما با این همه در سال ۲۰۱۰ چندین نیروی خارجی دیگر در این کشور به قتل رسیده‌اند.
XS
SM
MD
LG