لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

حمله طرفداران حسنی مبارک به خبرنگاران شاهد درگیری در قاهره


همزمان با درگیری شدید و خونین روز چهارشنبه در میدان تحریر (رهایی) قاهره، اغلب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خارجی به علاوه عده‌ای از خبرنگاران مصری مورد حمله طرفداران حسنی مبارک قرار گرفتند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای با برشمردن چندین مورد از این حملات و دستگیری‌ها بیشتر مهاجمان را «تظاهرکنندگان طرفدار مبارک، پلیس لباس‌شخصی، و نیروهای یونیفرم‌پوش» توصیف کرده است.

این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است مسبب این خشونت را مستقیماً دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، دانسته و او را به «تلاش برای سرکوب و خفه کردن صدای خبرنگاران» متهم کرده است.

نهمین روز از اعتراضات مردمی در قاهره و چند شهر دیگر مصر با هجوم و حمله طرفداران حسنی مبارک که برخی از آنها سوار بر اسب و شتر بودند به خشونتی کشانده شد که تاکنون شش کشته و ۸۳۶ زخمی بر جای گذاشته و هم‌چنان در روز پنج‌شنبه ادامه دارد.

پیش از روز چهارشنبه، به گواهی اغلب روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حاضر در خیابان‌های قاهره، اعتراضات به شکلی مسالمت‌آمیز و بدون خشونت برگزار می‌شد.

اما در روز چهارشنبه با از راه رسیدن «اتوبوس‌های حامل طرفداران حسنی مبارک» در گروه‌های به گفته خبرنگار سی‌ان‌ان صد، دویست، و سیصدنفره تهاجمی آغاز شد که خبرنگاران چندین شبکه خبری از جمله سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، ای‌بی‌سی، و العربیه نیز در میانه آن گرفتار شدند.

مهاجمان که «با چوب و چماق و مشت به خبرنگاران حمله‌ور می‌شدند» آنها را جاسوس و «عامل کشورهای خارجی» می‌خواندند. خبرنگار روزنامه بلژیکی لوسوآر توسط این مهاجمان به «حمایت از البرادعی» متهم شده و سپس به پایگاهی در خارج از قاهره منتقل و شکنجه شده است.

این در حالی است که به گفته اندرسون کوپر،‌ خبرنگار تلویزیون خبری سی‌ان‌ان، نیروهای ارتش مصر که شاهد حمله به روزنامه‌نگاران بودند هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دادند.

یکی از مدیران کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران چنین اظهار نظر کرده است که دولت مصر تلاش می‌کند «شاهدان اقدامات خود را از سر راه بردارد».

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در واکنش به خشونت علیه خبرنگاران در قاهره آن را «انتقام» طرفداران حسنی مبارک از رسانه‌های بین‌المللی به خاطر گزارش اعتراضات مردمی دانسته است.

خشونت‌ها در روز چهارشنبه ساعاتی پس از آن آغاز شد که حسنی مبارک در پیامی ضبط‌شده اعلام کرد که دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد،‌ وعده‌ای که معترضان به حکومت او را راضی نکرد. این معترضان خواستار کناره‌گیری فوری آقای مبارک هستند.
XS
SM
MD
LG