لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

دادخواه:‌ مدیران شهری اصفهان پاسدار کدام هویت‌اند؟


ترک‌خوردگی سی و سه پل
ترک‌خوردگی سی و سه پل
روزنامهٔ شرق، چاپ تهران، در مطلبی که روز یک‌شنبه، ششم شهریورماه، به چاپ رسید از ترک خوردن بنای تاریخی سی و سه پل، پل تاریخی اصفهان، خبر داده و دلیل آن را انحراف دستگاه حفاری تونل مترو در آن شهر و برخوردش با پایهٔ این پل چهارصد ساله عنوان کرده است.

وقتی پروژه اصفهان کلید زده شد، بسیاری از کار‌شناسان و منتقدان این پروژه گفتند «چنین اقدامی به آثار تاریخی و ارزشمند اصفهان ضربه خواهد زد»، اصفهان، شهری که اهالی‌اش از آن به عنوان نصف جهان یاد می‌کنند.

بعد وقتی معلوم شد یکی از مسیرهای مترو از حوالی خیابان چهارباغ و سی و سه پل می‌گذرد، داد فعالان میراث فرهنگی به هوا برخاست که این مسئله به سی و سه پل آسیب جدی وارد خواهد کرد.

گزارش مانیا منصور از آسیب به سی و سه پل اصفهان را بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:58 0:00
لینک مستقیم


اما مسئولین شهری اصفهان بی‌توجه به این انتقاد‌ها شروع به حفاری کردند، تا آنجا که در مسیر خط رفت مذکور، دستگاه حفاری به پایه پل برخورد کرد و حالا روزنامه شرق در مطلبی که روز یک‌شنبه، ششم شهریورماه، به چاپ رسیده، خبر از ترک خوردن این پل تاریخی داده است.

به گزارش روزنامه شرق، این ترک‌خوردگی در دهانه ششم از ضلع جنوب غربی پل دیده می‌شود و دلیل آن انحراف مسیر حفاری مترو و برخورد آن با پایه‌های پل عنوان شده است.

خبر انحراف دستگاه حفاری تونل مترو اولین بار در سال ۸۸ منتشر شد و حالا بعد از گذشت دو سال، این دستگاه همچنان در آن منطقه متوقف مانده است.

به نوشته روزنامه شرق، در‌‌ همان زمان نیز شکافی در حدود یک و نیم در سه متر و عمق نزدیک به دو تا سه متر در نزدیکی سی و سه پل باز شد. اما مسئولان مترو شبانه حفره را پر کردند و هرگز از دلیل ایجاد چنین شکاف بزرگی، سخنی به میان نیامد.

محمدعلی دادخواه، حقوقدان و وکیل دادگستری و فعال میراث فرهنگی، در گفت‌و‌گو با رادیوفردا عبور مترو از زیر آثار تاریخی اصفهان، از جمله سی و سه پل، را تهدیدی برای این آثار می‌داند و دلایل آن را فرسودگی پل و مضر بودن ارتعاشات حرکت قطار برای آن برمی‌شمارد.

محمدعلی دادخواه: بی‌گمان عبور مترو از حریم پل سی و سه پل باعث تخریب این پل خواهد شد. چون هم اکنون هم دیوارهای این پل کهنسال شاقول نیست، یعنی کاملا بر زمین تراز نیست و فرتوت شده است.

خوش‌بختانه چند سال پیش قرار شد که دیگر از روی این پل تاریخی، ماشین حرکت نکند. گذشته از آن، ارتعاش عبور قطار مترو به ساختمان هشت بهشت و ساختمان بازارچه بلند، به مدرسه چهارباغ و به هتل آمریکن که در زمان جنگ جهانی ساخته شده است، خسارات غیر قابل جبرانی وارد خواهد ساخت.

سی و سه پل،‌اصفهان

با توجه به پی شنی و ماسه‌ای و لجنی که در آنجا وجود دارد، و ارتعاشات را به سرعت انتقال می‌دهد، این میراث ارزشمند از دست خواهد رفت.

در همین حال عکس‌هایی که اخیرا از سی و سه پل منتشر شده، نشان از این دارد که مسئولین سازمان میراث فرهنگی اصفهان داربست‌هایی را برای مرمت روی شانه‌های سی و سه پل بسته‌اند و در حال بندکشی بر روی بخش‌هایی از پل هستند.

این در حالی است که روزنامه شرق به نقل از یک کار‌شناس رشته مرمت و احیاء بنا‌ها و بافت‌های تاریخی می‌نویسد: بنای چهارصد ساله سی و سه پل به صورت ثقلی است و به علت فرسودگی زیاد، این پل بیشتر از آن که به مرمت‌های سطحی نیاز داشته باشد، به بررسی‌های علمی و کار‌شناسی احتیاج دارد.

شرق می‌افزاید: اگر متروی اصفهان آغاز به کار کند، دست‌کم هر پنج دقیقه یک قطار از زیر سی و سه پل عبور می‌کند، و این یعنی هر پنج دقیقه یک بار این اثر معماری ارزنده می‌لرزد که موجب شکاف‌های بیشتر و تبعات بیشتری خواهد شد.

محمدعلی دادخواه معتقد است که این اثر تاریخی نه تنها متعلق به ایرانیان، بلکه متعلق به تمامی مردم جهان است.

محمدعلی دادخواه: این متعلق به همه انسان‌های کره زمین است که یک میراث ارزشمندی در حدود ۵۰۰ سال پیش ساخته شده و سنن، آداب و نمادهای یک تمدن را تداعی می‌کند. متاسفانه مدیران شهری اصفهان معلوم و مشخص نیست که پاسدار کدام هویت‌اند؟ نگهبان کدام تمدن‌اند؟

سی و سه پل در حدود چهارصد سال پیش در زمان صفویه و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این پل ۲۹۵ متر طول و در حدود ۱۴ متر عرض دارد.
XS
SM
MD
LG