لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

روزنامه‌های شنبه هفتم خرداد ۱۳۹۰


سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی که گفته است «غارت بیت‌المال برای خرید رای دیگر جواب نمی‌دهد» مورد استقبال شماری از روزنامه‌های ایران قرار گرفته است.

همزمان روزنامه‌های حکومتی ضمن ادامه افشاگری علیه فساد سیاسی و اقتصادی دولت احمدی‌نژاد، از «افزایش شکایات مردمی از دستگاه‌های اجرایی» خبر داده‌اند.

پیش‌بینی روزنامه‌ها درباره شکست احتمالی برنامه دولت برای دخالت در بازار ارز، و اظهارات عبدالله جوادی آملی درباره «غیراسلامی بودن آشپزخانه اپن» از دیگر خبرهای منتشر شده در روزنامه‌های ۷ خردادماه است.

هاشمی رفسنجانی: غارت بیت‌المال برای خرید رای دیگر جواب نمی‌دهد

سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی درباره «غارت بیت‌المال برای خرید رای» مورد استقبال روزنامه‌های روزگار، مردمسالاری، جمهوری اسلامی و خراسان قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه روزگار، اکبر هاشمی ‌رفسنجانی طی سخنانی در «مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشکی در دوران جنگ» که در سالن همایش‌های روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفته است که «غارت بیت‌المال برای خرید چند رای دیگر جواب نمی‌دهد» و «مردم آگاه دیگر زیر بار استبداد و استکبار نمی‌روند و فقط می‌توان با خدمت درست و با صداقت اعتمادشان را به دست آورد».

روزنامه ابتکار با تیتر «هشدارهای هاشمی» از قول رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته است که «زمانه عوض شده است» و «فریب‌کاری‌ها موقت است، آمار دروغ دادن، ادعای دروغ کردن، پول بیخودی مصرف‌ کردن» دیگر جواب نمی‌دهد و «مردم می‌فهمند یک بازی است».

این روزنامه از قول هاشمی رفسنجانی نوشته است که «بیت‌المال را به غارت بردن برای خرید چند رأی و امثال این چیز‌ها، دیگر در مردم جواب نمی‌دهد» و «حتی اگر مردم نیاز داشته باشند این پول را می‌گیرند؛ ولی لعنت‌شان هم می‌کنند».

ابتکار همچنین نوشته است که هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که «اگر بخواهیم امروز یک حرف درستی بزنیم و نصیحتی کنیم، آن است که نظام و به‌ طورکلی همه باید تلاش کنیم که اگر اعتماد بخشی از مردم از بین ‌رفته و به تردید افتاده‌اند، اعتماد آن‌ها را برگردانیم» تاکید کرده است که «این کار آسان‌تری است؛ چون مردم آگاه آسان‌تر برمی‌گردند و لج‌بازی نمی‌کنند، به‌ شرط آن که واقعیت را ببینند».

روزنامه خراسان با تیتر «آمار دروغ دادن و ادعای دروغ، دیگر در مردم جواب نمی‌دهد» اظهارات هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده، و روزنامه‌های جمهوری اسلامی و مردمسالاری نیز از قول وی نوشته‌اند که باید «اعتماد مردم را که به تردید افتاده‌اند، برگردانیم».

تاکید هاشمی رفسنجانی بر بی‌اعتبار شدن روش‌هایی چون «غارت بیت‌المال برای خرید چند رای» پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته مجلس شورای اسلامی ضمن تصویب طرح تحقیق و تفحص از سهام عدالت، دولت احمدی‌نژاد را متهم کرد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، صد‌ها میلیارد تومان را در پوشش «سود سهام عدالت» در بین ۹ میلیون نفر توزیع کرده، در حالی که «اصلا سودی وجود نداشته» است.

پیش‌بینی روزنامه‌ها درباره «شکست» برنامه دولت برای دخالت در بازار ارز

روزنامه‌های جهان صنعت، ابتکار و دنیای اقتصاد در شماره شنبه خود گزارش‌هایی از «دخالت دولت در بازار ارز» برای «شکستن قیمت ۱۲۰۰ تومانی دلار» منتشر کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه‌ها، بعد از آن که قیمت دلار در بازار ارز ایران از ۱۲۰۰ تومان عبور کرد، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، اعلام کرده است که «از شنبه ۷ خرداد به شدت دلار وارد بازار می‌کنیم و قیمت‌ها را به شدت می‌شکنیم».

روزنامه ابتکار در تیتر نخست خود نوشته است که «بعد از پایان توفان سکه و طلا در بازار، از هفته گذشته این بازار ارز بود که با وضعیت پیچیده‌ای روبه‌رو شد، به‌ طوری‌که قیمت ارز در چند روز گذشته، سیر صعودی خود را ادامه داد تا این ‌بار بانک مرکزی برای مقابله با این پدیده، دست به کار شود».

به گزارش این روزنامه، محمود بهمنی همچنین گفته است که «نقدینگی در جامعه وجود دارد و تا هفته گذشته این نقدینگی به‌ سمت طلا و سکه در حرکت بود؛ اما با اعمال مالیات بر ارزش افزوده، دیگر تقاضایی برای این بازار‌ها نیست»، اما «بانک مرکزی به‌شدت نظارت خود را در بازار ارز افزایش خواهد داد».

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «بمباران ارزی بازار دلار» نوشته است که اظهارات رئیس کل بانک مرکزی را «در واکنش به رشد هیجانی نرخ ارز در بازار آزاد طی روزهای گذشته و نایاب شدن دلار آمریکا حتی برای مسافران» توصیف کرده و البته نوشته است که «در واقع این اقدام بانک مرکزی واکنشی است به «افزایش اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و سیستم بانکی» که «در روز پنج‌شنبه گذشته به بیش از ۱۴۰ تومان معادل ۱۳ درصد برای هر دلار آمریکا رسید».

روزنامه دنیای اقتصاد پیش‌بینی کرده است که «در شرایط فعلی درجه توفیق بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز تا حد زیادی تابع میزان اسکناس خارجی موجود در این بانک است» و بانک مرکزی حتی در صورت دارا بودن میزان کافی اسکناس دلار، تنها «می‌تواند تقاضای موجود در بازار را به صورت کوتاه‌مدت مهار کند».

همزمان روزنامه جهان صنعت گزارش داده است که «با وجود کاهش قیمت جهانی طلا»، قیمت سکه طرح جدید هم «از مرز ۴۵۱ هزار تومان» عبور کرده است.

این روزنامه نیز با عنوان «وعده ‌بزرگ بانک مرکزی در کنترل بازار ارز» واکنش‌های دولت و نیز بانک مرکزی به افزایش پیاپی قیمت دلار را «نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب» توصیف کرده و نوشته است که «این طور که پیداست سیاست‌های بانک مرکزی و وعده‌های بهمنی که در بیشتر مواقع نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است نه تنها باعث کنترل بازار نمی‌شود، بلکه این سیاست‌ها خود باعث افزایش قیمت‌ها و ورود نقدینگی به بازار می‌شود».

جهان صنعت همچنین یادآوری کرده است که پیشتر محمود احمدی‌نژاد نیز در یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی خود وعده کاهش و تک‌نرخی کردن قیمت نرخ ارز را داده بود، اما «بعد از گذشت چند ماه از اعلام این برنامه، ارز همچنان در بازار دونرخی است و نه تنها کاهش نیافته، بلکه هر روز نیز این اختلاف افزایش پیدا می‌کند».

ادامه افشاگری روزنامه‌های حکومتی علیه فساد سیاسی و اقتصادی دولت احمدی‌نژاد

روزنامه‌های کیهان و رسالت روز شنبه نیز همچنان به انتشار مطالبی درباره فساد سیاسی و اقتصادی دولت احمدی‌نژاد ادامه داده و مطالب مختلفی دراین باره منتشر کرده‌اند.

روزنامه کیهان تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای و نیز رسالت نزدیک به موتلفه اسلامی تیتر نخست خود را به اظهارات احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، علیه «جریان انحرافی» در دولت اختصاص داده‌اند.

کیهان در همین خصوص نوشته است که خطیب جمعه تهران «پنج ویژگی جریان انحرافی» را معرفی کرده و گفته است که «کمرنگ کردن دین در جامعه، استفاده ابزاری از مقدسات، مقابله با ولایت فقیه و تخریب عالمان بابصیرت، طرح ایران‌گرایی افراطی و ترویج اباحه‌گری و ابتذال» ویژگی جریان انحرافی است.

رسالت نیز در تیتر نخست شماره شنبه از قول خطیب جمعه تهران نوشته است که «جریان‌های انحرافی نفاق دارند» و این جریان «قشنگ حرف می‌زنند، اما آن چه می‌گویند واقعیت ندارد. در ظاهر حرفی را می‌زنند که همه می‌پسندند، اما رفتارشان به گونه‌ای دیگر است».

رسالت همچنین از رد پای جریان انحرافی دولت در «قاچاق سیگار» و «محرز شدن ارتباط قاچاق سیگار مارلبورو با گروه انحرافی» خبر داده و از قول حسین اسلامی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نوشته است که «کمیسیون اصل ۹۰ به‌زودی نتایج بررسی‌های خود را در زمینه ارتباط قاچاقچیان سیگار مارلبورو و جریان انحرافی اعلام خواهد کرد».

به نوشته این روزنامه، واردکنندگان سیگار مارلبورو «می‌بایست طبق قانون ۱۰ میلیارد تومان عوارض دولتی بپردازند، اما چون به صورت قاچاق سود بیشتری عایدشان می‌شود این واردات به صورت غیرقانونی و قاچاق انجام می‌شود».

روزنامه کیهان گزارشی هم از «اسناد پروژه ۴۵۰ میلیاردی کیش و علت نگرانی حمید بقایی» منتشر کرده و نوشته است که معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد «اسناد رسمی منتشر شده درباره قرارداد ۴۵۰ میلیارد تومانی مجموعه تالارهای بین‌المللی کیش به یک شرکت خانوادگی» و «پرداخت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی توسط مشایی از محل یک مصوبه باطل شده به ۳۰ فرد و شرکت» را تکذیب کرده است.

این روزنامه با تاکید بر این که «حکم ۴ سال انفصال از خدمات دولتی» حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، اخیرا اعلام شده، نوشته است که بقایی تلاش می‌کند تا با استفاده از «حساسیت روی پروژه‌های دشمنان انقلاب» مفاسد اقتصادی را «پنهان» کند.

این روزنامه با اشاره به این که بر اساس قوانین جاری در کشور «رئیس جمهور نیز به تنهایی حق صدور دستور ترک تشریفات مناقصه را ندارد» نوشته است که «پروژه ۴۵۰ میلیارد تومانی مجتمع تالارهای بین‌المللی ایران- کیش طبق توافقی سه نفره با حضور اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و ابراهیم عزیزی در تاریخ سوم تیرماه سال ۸۹ به صورت ترک تشریفات به شرکت فیاک کیش با مدیریت یحیی فیوضی واگذار شد» و «ترک تشریفات این اقدام روال قانونی را طی نکرده است».

«افزایش شکایات مردمی از دستگاه‌های اجرایی»

روزنامه حمایت وابسته به قوه قضائیه از «افزایش شکایات مردمی از دستگاه‌های اجرایی» طی ۲ ماه نخست سال جاری خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، با اعلام «افزایش شکایات مردمی از دستگاه‌های اجرایی» گفته است که «در مدت دو ماه نخست سال جاری میزان پرونده‌های ورودی و شکایات واصله نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این افزایش در مدت دو سال اخیر روندی رو به رشد را شاهد است».

رئیس دیوان عدالت اداری همچنین گفته است که یکی از نشانه‌های سلامت اداری، کاهش پرونده‌های ورودی به این دیوان است، «اما در حال حاضر آمار شکایت و پرونده به دیوان عدالت اداری بالا بوده و قابل قبول نیست».

روزنامه حمایت از «راه‌اندازی دفا‌تر استانی دیوان عدالت اداری» خبر داده و از قول محمدجعفر منتظری نوشته است که «امکان تشکیل شعبه در استان‌ها وجود ندارد»، اما «دفا‌تر استانی دیوان عدالت اداری به عنوان یک تکلیف قانونی در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود».

«آشپزخانه اپن، اسلامی نیست»

روزنامه رسالت از قول عبدالله جوادی آملی از روحانیان مستقر در قم نوشته است که «ساخت آشپزخانه اپن اسلامی نیست».

به نوشته این روزنامه، عبدالله جوادی آملی با تاکید بر این که «آشپزخانه‌های اپن که در آن صاحبخانه نتواند خود را از مهمان مصون و مستور نگه دارد، اسلامی نیست» گفته است که «زن باید هنگامی که در خانه مهمانی وجود دارد بتواند بدون آن که در معرض دید مهمان باشد کارهای خود را انجام دهد و از نگاه دیگران مصون و محفوظ بماند».

جوادی آملی در دیدار اعضای کمیته تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی کشور، همچنین گفته است که «نمای بیرون منازل باید طوری طراحی شود که خانه ساخته شده بر دیگر منزل‌ها اشراف نداشته باشد و دیگران نیز نتوانند از بیرون داخل خانه را نگاه کنند» و تاکید کرده است که در ساخت خانه‌ها باید «اتاق‌ها رو به قبله باشد».

رسالت نوشته است که جوادی آملی همچنین گفته است در جریان ساخت و ساز «اتاقی در خانه به عنوان مصلا باید در نظر گرفته شود، تا در هنگام نیازمندی انسان جایی را برای دعا و نیایش داشته باشد».
XS
SM
MD
LG