لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

تلویزیون ایران از دستگیری «هشت تروریست» در اهواز خبر داد


یکی از مجروحان دو انفجار سال ۲۰۰۶ در اهواز
یکی از مجروحان دو انفجار سال ۲۰۰۶ در اهواز
تلویزیون دولتی ایران روز پنج‌شنبه به نقل از جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان از دستگیری «هشت تروریست» وابسته به گروه «خلق عرب» در اهواز خبر داد. این افراد مسئول مرگ سه شهروند اهوازی معرفی شده‌اند.

در خبر وب‌سایت واحد مرکزی خبر وابسته به صداوسیمای ایران اشاره شده است که این افراد در ۲۶ فروردین‌ماه با تیراندازی به سوی یک ایست بازرسی پلیس باعث مرگ یک نیروی پلیس و یک عابر شده‌اند.

به نظر می‌رسد این نخستین بار باشد که در رسانه‌های رسمی و دولتی ایران به ناآرامی‌های روز ۲۶ فروردین‌ماه در استان خوزستان اشاره می‌شود.

حوادث اهواز در تاریخ ۲۶ فروردین‌ماه گذشته تنها زمانی در رسانه‌ها انعکاس گسترده پیدا کرد که شیرین عبادی در نامه‌ای به مسئول حقوق بشر سازمان ملل از سرکوب شهروندان عرب‌زبان و سنی‌مذهب در اهواز به دست نیروهای جمهوری اسلامی خبر داد.

به گفته خانم عبادی، برلنده جایزه صلح نوبل، پس از اين تظاهرات تا چند روز درگيری‌های کوچک و پراکنده‌ای در اهواز رخ داده که در جريان آنها بيش از ۱۲ نفر کشته، ۲۰ نفر زخمی و ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند.

شیرین عبادی در نامه خود همچنین اشاره کرده بود که «تاکنون» هیچ اطلاعی از بازداشت‌شدگان در دست نيست و مأمورين امنيتی خانواده‌ها و بستگان کشته‌شدگان را با تهديد مجبور به سکوت کرده‌اند.

پیش از نامه خانم عبادی، تنها خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گزارش داده بود که اعضای هيئت رئيسه کميسيون سياست خارجی مجلس روز يکشنبه با تشکيل جلسه‌ای حوادث اخير خوزستان را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. اما در خبر کوتاه این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران هیچ اشاره‌ای به جزئيات حوادث اهواز نشده بود.

وابسته خواندن هشت نفر به «گروهک تروریستی» خلق عرب در حالی است که پیشتر نیز اعضای این گروه در اخبار رسانه‌های ایران مسئول انفجارهای مرگبار سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در اهواز معرفی شده‌اند.

حوادث ۲۶ فروردین‌ماه اهواز نیز همزمان با سالگرد تظاهرات و درگیری‌های شش سال پیش، ۱۳۸۴، در اهواز رخ داده است. تظاهرات شش سال پیش در اعتراض به آن چه «تغيير بافت جمعيت استان خوزستان» ناميده شد درگرفت و به خشونت گرایید.

گفته می‌شود هشت نفری که واحد مرکزی خبر ایران از آنها به عنوان «تروریست» یاد می‌کند در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG