لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

ضرب و شتم در دور جدید مسابقات «مردان آهنین» ایران


روح‌الله داداشی سال گذشته به قتل رسید
روح‌الله داداشی سال گذشته به قتل رسید
دور جدید مسابقات قوی‌ترین مردان ایران موسوم به «مردان آهنین» با وقوع «درگیری شدید» همراه شد.

به‌رغم عدم انتشار روزنامه‌ها در ایران به خاطر تعطیلات نوروزی، برخی وب‌سایت‌های خبری از درگیری شدید میان برگزارکنندگان اصلی این مسابقات خبر داده‌اند.

علی داداشی، از قهرمانان سابق این رشته و برادر روح‌الله داداشی، به عنوان داور در کنار فرامرز خودنگاه، داور دائمی این مسابقات، دوره جدید را قضاوت می‌کردند که به گفته وب‌سایت تابناک در طول این مسابقات دو بار با هم درگیر شده‌اند.

پشت صحنه یکی از برنامه‌های این دوره، داداشی در اعتراض به نحوه برخورد خودنگاه با ورزشکاران، نکاتی را به او گوشزد می‌کند.

این اعتراض دقایقی بعد باعث درگیری لفظی و سپس منجر به ایجاد درگیری فیزیکی می‌شود. درگیری فیزیکی در محل رقابت‌ها، پیش از این در دوره‌های قبلی نیز رخ داده و حتی منجر به دخالت پلیس و بازداشت طرفین درگیری شده است.

حوادث سال گذشته باعث شد مخالفت‌های بسیاری با پوشش تلویزیونی این رقابت‌ها صورت بگیرد. منتقدان می‌گفتند ستاره‌سازی رسانه ملی از افرادی که کامیون هل می‌دهند و کنده درخت پرت می‌کنند، شهرتی ناگهانی و کاذب برای آنها مهیا می‌کند که در وقوع حوادث مرگبار سال ۱۳۹۰ هم موثر بوده است.

با این حال، باز هم صداوسیمای ایران با حک کردن آرم شبکه سه بر پیراهن‌های شرکت‌کنندگان و جذب حامیان مالی، جریان کامل این رقابت‌ها را در تعطیلات نوروزی پخش می‌کند.

این در حالی است که صداوسیما در جریان رقابت‌های فوتبال یا سایر رشته‌های ورزشی، بعضی صحنه‌های درگیری در حین مسابقه را با این توضیح که ناخوشایند است و از پخش آن معذور هستند، پوشش نمی‌دهد.

از طرفی پس از حوادث مرگبار سال گذشته در ایران، گفته می‌شد دیگر رقابت‌های فوق برگزار نخواهد شد، اما باز هم جزیره کیش، میزبانی رقابت‌هایی را برعهده گرفت که چند غایب بزرگ داشت.

روح‌الله داداشی، مدافع عنوان قهرمانی، در جریان یک درگیری خیابانی در کرج به قتل رسید. امیر قرایی یکی دیگر از قهرمانان این ورزش پس از اتهام مشارکت در قتل به محلی نامعلوم گریخت. علیرضا قرایی نیز روانه زندان شد.

فرامرز خودنگاه پس از ماجرای قمه‌کشی قوی‌ترین مردان در میدان چهارباغ جنت‌آباد تهران، در مصاحبه با خبرآن‌لاین قتل صورت گرفته را غیرعمد دانسته بود.

از سوی دیگر علی داداشی هم پس از قتل برادرش خواستار اعدام فوری متهم به قتل شد و راضی به سپری شدن زمان برای رسیدن قاتل به سن قانونی نبود. در نهایت بی آن که مستندات فرایند محاکمه و روند برگزاری دادگاه منتشر شود، عليرضا ملاسلطانی در ۱۷ سالگی اعدام شد.

این در حالی است که دادستانی کرج تایید کرده بود که حمله و قتل آقای داداشی «عمدی و با قصد اولیه» نبوده است.

متهم نیز زمان بازجویی گفته بود: «بارها از او خواستم تا من را رها کند، ولی همچنان کتکم می‌زد. ابهت او اجازه نداد که به صورتش خیره شوم و از ترس با چاقو به وی حمله کردم.»

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعدام این نوجوان را محکوم کرد و بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به اعدام افراد زیر سن قانونی پایان دهد.

در جریان اعدام علیرضا ملاسلطانی، هزاران نفر که شب را نخوابیده و در اولین ساعات بامداد خود را به محل برپایی چوبه دار رسانده بودند، نظاره‌گر مراسم اعدام بودند.

اما در رقابت‌های مردان آهنین سال ۱۳۹۱ این دومین درگیری است که بین داداشی و خودنگاه بعد از پایان یافتن مسابقات رخ داده است.

در روز پایانی به نفر اول مسابقات مبلغ ۱۳ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد که اختلاف بر سر این موضوع بار دیگر به درگیری بین داداشی و خودنگاه انجامید.

داداشی معتقد بود برنامه‌ای که دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان آن حدود دو میلیارد تومان اعتبار جذب کرده‌اند باید جایزه‌ای بپردازد که «در شان قوی‌ترین مرد ایران» باشد. این موضوع هم باعث درگیری در روز پایانی مسابقات شد.

وزارت ورزش و امور جوانان هنوز واکنشی به جنجال‌های جدید این رقابت‌ها نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG