لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

نماینده مجلس: در پارس جنوبی، ده سال از قطر عقب هستیم


عسلویه، میدان گازی پارس جنوبی
عسلویه، میدان گازی پارس جنوبی
عماد حسینی، نماینده و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، روز جمعه ضمن اشاره به این که آمار مربوط به پیشرفت پروژه‌های نفتی در ایران «به هیچ وجه قابل اعتماد نیست» اعلام کرد که ایران در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی ده سال از شریک خود، قطر، عقب است.

آقای حسینی که با خبرگزاری رسمی مجلس ایران، خانه ملت، سخن می‌گفت «فقدان مدیریت صحیح» در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را «مانع از اجرای درست پروژه‌ها» دانست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین افزود که «بسیاری از آمارهای اعلام شده درباره پیشرفت طرح‌های توسعه پارس جنوبی غیرقابل استناد و اعتماد» است.

عماد حسینی، نماینده قروه و دهگلان، همچنین گفت: «از مهلت ۳۵ ماهه‌ای که قرار است در پایان آن همه ۲۹ فاز پیش‌بینی‌شده در پارس جنوبی به بهره‌برداری برسند ۱۲ ماه گذشته است.»

با این حال، به گفته این نماینده مجلس، «پیشرفت این طرح تنها حدود پنج درصد بوده است». این پنج درصد نیز فقط کارهای مقدماتی چون آماده کردن زمین پالایشگاه و جاده‌های اطراف آن را دربر می‌گیرد، نه «امور فنی و مهندسی».

میدان گازی «پارس جنوبی» (یا «گنبد شمالی») که در تبدیل قطر به ثروتمند‌ترین کشور جهان نقش درجه اول را ایفا کرده، بین این کشور و ایران مشترک است. قطر با بهره‌برداری از این میدان به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع در جهان بدل شده، اما ایران به گفته کارشناسان در بازار جهانی گاز جایگاهی ندارد.

چندی پیش نیز در اسفندماه سال ۱۳۸۹ خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از یک «منبع مطلع» در شرکت نفت نوشت: «قطر در برداشت از پارس جنوبی سال‌هاست بر ایران پیشی گرفته و متاسفانه برداشت‌های زیاد این کشور از میدان گازی مشترک متوجه بخش ایرانی میدان هم شده و برداشت‌ها از سهم ایران صورت می‌گیرد.»

این در حالی است که به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تولید گاز از فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی تا پایان سال ۱۳۹۰ نیز ممکن نیست.

آقای حسینی، سخنگوی این کمیسیون، این امر را «برخلاف وعده‌هایی» توصیف کرده است که دولت آقای احمدی‌نژاد داده بود.

ایران در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ تولید گازش را از ۵۶ میلیارد متر مکعب به ۱۳۱ میلیارد متر مکعب افزایش داده (۲.۳ برابر)، حال آن که تولید گاز قطر طی‌‌ همان مدت از ۲۲ میلیارد به ۸۹ میلیارد متر مکعب رسیده است (بالای چهار برابر).
XS
SM
MD
LG