لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

کمپین حقوق بشر: فشار دستگاه‌های امنیتی ایران برای کنترل بیشتر بر رسانه‌های خارجی


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، در بیانیه‌ای به نقل از منبعی در دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی ایران در پی «کنترل بیشتر روی نحوه خبررسانی رسانه‌های خارجی» در کشور هستند.

این سازمان مدافع حقوق بشر به نقل از «یک منبع در دولت ایران که خواست نامش فاش نشود» می‌گوید که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی شامل «وزارت اطلاعات، سپاه و شورای امنیت ملی» با فشار آوردن بر وزارت ارشاد جمهوری اسلامی خواهان اعمال کنترل بیشتر بر رسانه‌های خارجی فعال در ایران هستند.

منبع دولتی ناشناس به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است که این فشارها همزمان است با «نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲» در ایران.

در همین زمینه هادی قائمی، سخنگوی کمپین حقوق بشر، نیز به «استفاده روزافزون مقامات ایرانی از ارعاب، دستگیری، سانسور و سایر شیوه های محدود کردن رسانه‌های خارجی» اشاره کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ به دنبال اعلام نتیجه آن و حمایت آشکار رهبر ایران از محمود احمدی‌نژاد به چنان جنجال رسانه‌ای انجامید که تا بیش از یک سال اخبار داخلی ایران را به تیتر یک اغلب رسانه های مطرح دنیا تبدیل کرده بود.

به دنبال این جنجال رسانه‌ای، حکومت جمهوری اسلامی به محدود کردن شدید رسانه‌های داخلی و خارجی و اینترنتی برآمد و حتی تعدادی از خبرنگاران خارجی را بازداشت کرد و به زندان فرستاد.

با این حال «منبع دولتی» به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران «اعتقاد دارد» که دولت محمود احمدی‌نژاد در زمینه کنترل روزنامه‌نگاران خارجی در ایران در جنجال سال ۱۳۸۸ «اهمال کرده است».

بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌افزاید: «بنابراین آنها [سپاه] در تلاش‌اند تا حضور خبرنگاران خارجی در ایران با کنترل بیشتری همراه باشد.»

این در حالی است که به دنبال فشار و محدودیت‌هایی که در سه سال گذشته روندی فزاینده داشته خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی تقریبا خبری جز آن چه رسانه‌های داخلی نیز منتشر می‌کنند منتشر نکرده‌اند.

در همین حال با وجود تمام احتیاطی که رسانه‌های خارجی می‌کنند تا بتوانند به فعالیت خود در ایران ادامه دهند، فعالیت خبرگزاری رویترز در تهران هم‌اکنون در حال تعلیق است و مسئولان این رسانه در انتظار حکم دادگاهی در ایران درباره پرونده زنان نینجای ایران هستند.

خبرگزاری رویترز در اسفندماه سال ۱۳۹۰ گزارشی از محل آموزش سه هزار زن نینجا یا رزمی‌کار در کرج و آمادگی‌شان «برای کشتن متجاوزان خارجی» تهیه کرد که با «شکایت این زنان و بنیانگذار این مرکز آموزشی» کار این خبرگزاری به تعلیق و تعطیلی کشید.

به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از «منبع دولتی» خود، پس از انتشار این گزارش ماموران سازمان اطلاعات سپاه در ساختمان وزارت ارشاد خبرنگار رویترز را «ساعت‌ها» بازجویی کرده‌اند.

این ماموران سپس تهدید کرده‌اند که حتی یک کلمه هم درباره «این بازجویی» نباید در جایی بازگو شود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه خود با ذکر چند نمونه دیگر از تهدید و ارعاب خبرنگاران ایرانی و خارجی از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است «به محدودیت‌های فراقانونی و ارعاب روزنامه‌نگاران خارجی خاتمه دهند».
XS
SM
MD
LG