لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

روزنامه کویتی: باند قاچاق سوخت مرتبط با کشور همسایه متلاشی شد



نقشه بندر کوچک دوحه در غرب شهر کویت
View Larger Map


خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه به نقل از یک روزنامه کویتی از متلاشی شدن یک باند قاچاق سوخت در این کشور خبر داد که به کمک «یک سرویس اطلاعاتی در منطقه» بنزین را به «کشوری همسایه» انتقال می‌داده است.

روزنامه کویتی الجریده در گزارش خود به نقل از یک مقام امنیتی ارشد در دولت کویت به نام این کشور همسایه اشاره نکرده است.

با این حال از آنجا که این «مقادیر عظیم» بنزین از بندر کوچک دوحه در کویت به خارج انتقال داده می‌شده است، خبرگزاری فرانسه این «کشور همسایه» را ایران معرفی کرده است.

به گفته این خبرگزاری، بندر کوچک دوحه، در ۲۰ کیلومتری غرب کویت، «تقریباً فقط» برای لنج‌ها و قایق‌های کوچکی استفاده می‌شود که بین این بندر و بنادر ایرانی آن سوی خلیج فارس رفت و آمد دارند.

روزنامه الجریده چاپ کویت به نقل از مقام امنیتی منبع خود گزارش داده است که قاچاق سوخت از کویت توسط «واسطه‌هایی» انجام می‌شده است که «با یک سرویس اطلاعاتی در منطقه ارتباط داشتند».

این روزنامه همچنین می‌گوید مقدار بنزینی که این افراد قاچاق می‌کرده‌اند آن قدر زیاد بوده که بر ذخایر شرکت ملی نفت کویت «اثر منفی» داشته است، آن قدر که این شرکت «مجبور به واردات سوخت بوده است».

سوخت در کشور کویت با یارانه فراوان دولتی به فروش می‌رسد، یارانه‌ای که به گفته خبرگزاری فرانسه در ۱۲ سال گذشته یکسان بوده است.

از سوی دیگر ایران با آن که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای عضو اوپک است به دلیل فقدان پالایشگاه‌های بزرگ و کارآمد مجبور به واردات فراوان بنزین است، وارداتی که سخت تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

روابط دو کشور ایران و کویت در چند ماه اخیر بارها دستخوش تلاطم شده و به نظر می‌رسد خبر «قاچاق سوخت» نیز به این فراز و نشیب بیشتر دامن بزند.

در حالی که شماری از نمايندگان اپوزيسيون در پارلمان کويت روز چهارشنبه با امضای طرحی خواستار برکناری نخست وزير این کشور «به دليل رابطه با ايران» شدند، پیشتر نیز کویت از متلاشی کردن یک باند جاسوسی «مرتبط با سپاه» ایران خبر داده است.

به دنبال افشای این باند جاسوسی کویت سفیر خود را از ایران فراخواند و در عین حال اعلام کرد که این باند قصد حمله به «مراکز حساس» در این کشور را داشته است.

جمهوری اسلامی ایران هر گونه اتهامی در این زمینه را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG