لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

وزیر نفت ایران: توقف قطعی صادرات نفت به چند کشور اروپایی


رستم قاسمی، وزیر نفت
رستم قاسمی، وزیر نفت
خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز شنبه به نقل از وزیر نفت جمهوری اسلامی از «توقف قطعی» صادرات نفت به برخی از کشورهای اروپایی خبر داد. این مقام تصمیم‌گیری در مورد صادرات نفت به دیگر اعضای اتحادیه اروپا را به بعد موکول کرده است.

این تصمیم که رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، روز شنبه اعلام کرده است اقدامی تلافی‌جویانه است در برابر تحریم خرید نفت از ایران توسط اتحادیه اروپا.

وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا دو هفته پیش بر سر ممنوعیت هر گونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام ایران به این قاره به توافق رسیدند.

این مقامات همچنین موافقت کردند که همه دارایی‌های بانک مرکزی ایران را مسدود کنند و هر گونه تجارت الماس، طلا و دیگر فلزهای گرانبها با بانک مرکزی ایران و دیگر ارگان‌های دولتی ایران نیز ممنوع شود.

خبرگزاری فارس در گزارش روز شنبه خود می‌گوید ایران با «رد درخواست شش ماه مهلت» ظاهرا از سوی اتحادیه اروپا تصمیم به قطع فوری صادرات نفت به اروپا گرفته است.

این در حالی است که اروپایی‌ها بدون طرح هیچ درخواستی از ایران و تنها به منظور کاهش فشار اقتصادی بیشتر بر کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند به آنها تا یکم ژوییه سال ۲۰۱۲ فرصت دادند تا به قراردادهای موجود خود با ایران پایان دهند.

رستم قاسمی، وزیر نفت، روز شنبه به نام کشورهایی که از این پس از نفت ایران محروم خواهند شد اشاره نکرده، اما در عین حال خواستار تجدید نظر اروپا در تصمیم تحریمی خود شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای رستمی با ابراز امیدواری در مورد این که اروپا به خاطر مردمش در تصمیم خود تجدید نظر کند گفته است که اتحادیه اروپا «متاسفانه تسلیم خواسته آمریکا شده‌‌اند».

او در نشست خبری خود با خبرنگاران همچنین هشدار داده است که تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا «باعث تلاطم در بازار نفت» خواهد شد و همچنین «عواقبی پیش‌بینی‌نشده» برای بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد داشت.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیل‌گران در بازار جهانی نفت می‌گوید که اگر جمهوری اسلامی تصمیم به بستن شیر نفت به سوی اروپا بگیرد، «بازار نفت دستخوش تلاطمی بزرگ و چشمگیر نخواهد شد».

بر اساس آمارهای رسمی که رویترز نقل کرده است، اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ خریدار ۲۵ درصد از نفت خام ایران بوده است.

بهای گاز ایران برای ترکیه «قطعا» پایین نمی‌آید

وزیر نفت جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به درخواست ترکیه برای خرید گاز از ایران اعلام کرده است که ایران «قطعا» نمی‌تواند بهای گاز طبیعی خود را برای ترکیه پایین بیاورد.

به گفته این وزیر در دولت ایران،‌ وزارت نفت «بر اساس قوانین داخلی» مجاز به فروش گاز با تخفیف نیست.

این اظهار نظر رستم قاسمی چهار روز پس از آن عنوان شده است که شبکه خبری «تی‌آرتی» ترکیه گزارش داد ترکیه پرونده دادخواهی خود علیه ایران با موضوع قیمت گاز وارداتی را به دیوان داوری بین‌المللی در پاریس فرانسه ارسال کرده است.

تانیر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، هفته آخر دی‌ماه اعلام کرده بود که این کشور از ایران خواسته است قیمت گاز صادراتی به ترکیه را کاهش دهد، اما ایران با این پیشنهاد موافقت نکرده است.
XS
SM
MD
LG