لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۰

وزیر خارجه اسرائیل: تحریم‌ها اثر خود را بر ایران گذاشته است


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت، گفت که تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران موثر بوده، اما این تحریم‌ها باید با شدت بیشتری ادامه یابد تا مقامات ایران را قانع کند که از برنامه هسته‌ای خود دست بردارند.

این مقام اسرائیلی که روز یک‌شنبه به باکو، پایتخت آذربایجان، سفر کرده است، در گفت‌گو با خبرگزاری «ترند» آذربایجان گفت که اسرائیل از نزدیک وضعیت ایران و سخنان مقامات این کشور را به دقت زیر ذره‌بین دارد.

به گفته وی، اسرائیل بر این باور است که باید به گروه ۵+۱ متشکل از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان فرصت داد که به دقت با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور مذاکره کند.

او گفت:‌«تحریم‌ها به حد کافی تاثیرگذار بوده است، اما برای مجبور کردن ایران به دست برداشتن از بلندپروازی‌های هسته‌ای خود باید بر شدت تحریم‌ها افزود.»

وزیر خارجه اسرائیل همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران آذربایجانی در پاسخ به سوالی درباره گزارش نشریه «فارن پالسی» از «تحویل یک پایگاه هوایی آذربایجان به اسرائیل برای حمله به ایران»، با رد این موضوع گفت که این نوع گزارش‌ها بی‌اساس و «از نوع داستان‌های جیمز باند» است.

مجله «فارن پالسی» هشتم فروردین‌ماه گذشته در گزارشی به قلم مارک پری با استناد به گفته چند مقام آمریکایی که نامی از آنها برده نشده از تصمیم آذربایجان برای قرار دادن یک پایگاه هوایی در اختیار اسرائیل خبر داده بود.

در واکنش به این موضوع، دولت آذربایجان با تکذیب گزارش مجله «فارن پالسی» اعلام کرد که خاک آذربایجان به هیچ وجه سکوی حمله به ایران نخواهد بود.

آویگدور لیبرمن همچنین درباره روابط دوجانبه اسرائیل و آذربایجان به خبرگزاری ترند گفته است که دو کشور روابط بسیار خوبی دارند و این روابط گسترده‌تر هم خواهد شد.

او گفت که آذربایجان به عنوان عضو غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل در سال جاری و کشوری که هم رابطه خوبی با اعراب و هم با اسرائیل دارد، می‌تواند میان طرفین مناقشه میانجی‌گری کند.

به گفته وزیر خارجه اسرائیل، روابط تجاری اسرائیل و آذربایجان «به سرعت در حال افزایش است، هم اکنون حجم بازرگانی دوجانبه باکو و تل‌آویو به چهار میلیارد دلار بالغ می‌شود و من در طی دیدارهایی که با مقامات آذربایجانی داشتم به این توافق رسیدیم که روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها گسترش یابد».

حجم بازرگانی چهار میلیارد دلاری آذربایجان و اسرائیل در حالی است که بنا به آمار رسمی وزارت اقتصاد دولت باکو، ایران و آذربایجان به عنوان دو کشور همسایه با ۶۱۳ کیلومتر مرز مشترک خاکی در سال ۲۰۱۱ تنها ۳۰۰ میلیون دلار تجارت دوجانبه داشته‌اند که ۱۳ برابر کمتر از تجارت اسرائیل-آذربایجان است.

آذربایجان هم اکنون ۲۰ درصد از نفت مصرفی اسرائیل را تامین می‌کند و به همین میزان نیز نفت قزاقستان از طریق آذربایجان به اسرائیل انتقال داده می‌شود.

آقای لیبرمن در سفر دوروزه به باکو با همتای آذربایجانی خود و همین طور الهام علی‌یف، رئیس جمهور آذربایجان، دیدار کرده است.
XS
SM
MD
LG