لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

سارا شورد متهم می‌کند: آزار و اذیت آمریکایی‌ها در اوین


سارا شورد در میان مادران جاش فتال و شین باوئر
سارا شورد در میان مادران جاش فتال و شین باوئر
به دنبال مصاحبه سارا شورد با تلویزیون بی‌بی‌سی، خانواده‌های دو آمریکایی زندانی در اوین روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به «اذیت و آزار» آنها در زندان از این رفتار با آنها ابراز خشم و نگرانی شدید کردند.

خانم شورد، نامزد شین باوئر، که خود نیز مدتی در زندان اوین محبوس بود در گفت‌وگویی با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی که قرار روز چهارشنبه پخش شود از «آزار و اذیت» جاش فتال و شین باوئر در زندان اوین پیش از آزادی خود خبر داد.

به گفته او که با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری از حبس در ایران آزاد شد، یک نگهبان در زندان اوین جاش فتال را «به خاطر برداشتن غذای اضافه» از پله‌ها به پایین هل داده است.

خانم شورد همچنین گفته است که نگهبان زندان نامزد او شین باوئر را هم آن قدر به دیوار کوبیده است که سر او دچار خون‌ریزی شده است.

این نخستین بار است که سارا شورد از زمان آزادی از اوین در سپتامبر سال گذشته، ۲۰۱۰، به این روشنی و آشکارا به آزار و اذیت آمریکایی‌های زندانی در اوین اشاره کرده است.

خانم شورد،‌۳۲ ساله، جاش فتال، ۲۹ ساله، و شین باوئر، ۲۸ ساله، در ژوییه سال ۲۰۰۹ یعنی تقریبا دو سال پیش هنگام گشتن در منطقه کردستان عراق پا به خاک ایران گذاشتند و توسط پلیس مرزی ایران دستگیر شدند.

در حالی که به گفته سارا شورد، آنها «تصادفا» پا به خاک ایران گذاشته‌اند، مقامات جمهوری اسلامی آنها را به ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی متهم کرده‌اند، اما دادگاه آنها هم هر بار به دلیلی بی‌نتیجه می‌ماند.

سارا شورد در گفت‌وگوی خود با بی‌بی‌سی همچنین از شکنجه آمریکایی‌های زندانی در ایران خبر داده و گفته است که مسئولین زندان «دو بار» آنها را سوار بر خودرو به «مکانی ناشناس برده و گلنگدن اسلحه‌های‌شان را کشیده‌اند».

خانواده‌های این دو زندانی در بیانیه خود در واکنش به این اتهامات علیه مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند: «آنها که شین و جاش را نگه داشته‌اند قانون ایران را زیر پا می‌گذارند... و رفتارشان شرم‌آور است. این کابوس باید پایان یابد و شین و جاش آزاد شوند.»

شین باوئر و جاش فتال که اخیرا در اعتراض به طولانی شدن مدت بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند تاکنون تنها توانسته‌اند سه تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌های خود داشته باشند.
XS
SM
MD
LG