لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

جمع‌آوری ۱۲۰ عنوان کتاب از بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران


رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در مصلای تهران در جریان است روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، از جمع‌آوری ۱۲۰ عنوان کتاب از بخش ناشران خارجی این نمایشگاه به دلایلی چون وجود «نقشه جعلی» خلیج فارس در آنها خبر داد.

بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران، سه دلیل عمده برای حذف این کتاب‌ها از نمایشگاه بیست و پنجم عنوان کرده است که دارا بودن «نقشه جعلی خلیج فارس» یکی از آنهاست.

اشاره آقای دری به استفاده از نام مورد نظر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای خلیج جنوبی ایران در این کتاب‌هاست.

به گفته این مقام وزارت ارشاد، دو جور کتاب دیگر نیز از این دوره از نمایشگاه جمع‌آوری شده است: یکی کتاب‌هایی که «تبلیغ تجزیه‌طلبی» می‌کنند و دیگر کتاب‌هایی که در آنها از «دیکتاتورهای مخلوع» به عنوان شخصیت جهانی یاد کرده‌اند.

بهمن دری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در عین حال شایعه بسته شدن غرفه‌هایی که این نوع کتاب‌ها را عرضه می‌کردند رد کرده است.

رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران پیش از آغاز آن هشدار داده بود که آن دسته از ناشرانی که تمامیت ارضی ایران و «ارزش‌های اخلاقی جامعه را خدشه‌دار می‌کنند» اجازه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری را نخواهند داشت.

او همچنین هشدار داده بود که ناشرانی که «در خدشه‌دار کردن دین مبین اسلام تلاش می‌کنند» و همین طور ناشرانی که «آثاری با مضامین ضدشیعی و وهابیت تولید می‌کنند» اجازه شرکت در این نمایشگاه را نخواهند داشت.

بهمن دری روز جمعه در عین حال اشاره کرده است که جمع‌آوری کتاب از غرفه‌ها تاکنون شامل حال ناشران ایرانی نشده و تخلفات اندک ناشران داخلی «محتوایی نبوده» و فقط به عدول از برخی از مقررات نمایشگاه محدود بوده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر همواره پس از افتتاح نمایشگاه کتاب تهران آثار تعدادی از نویسندگان ایرانی از جمله صادق هدایت از غرفه‌های داخلی جمع‌آوری شده است.

در سال جاری همچنین عده‌ای از ناشران داخلی از جمله نشر چشمه با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از شرکت و عرضه کتاب‌های خود در این دوره از نمایشگاه بازمانده‌اند.

معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران پیشتر گفته بود که نظارت بر کتاب‌های خارجی امسال «شبانه» و با «گشت‌های نامحسوس» کمیته نظارت و ارزشیابی انجام می‌شود.

به گفته علی علی‌پور، معاون بین‌الملل نمایشگاه، در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود ۱۶۰۰ ناشر خارجی از ۸۰ کشور دنیا حضور دارند که از این میان ناشران ۴۳ کشور به صورت مستقیم در نمایشگاه غرفه دارند.
XS
SM
MD
LG