لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

روزنامه‌های چهارشنبه اول دی‌ماه ۱۳۸۹


شماری از روزنامه‌های چهارشنبه از تخلفات گسترده در شرکت مخابرات و «واگذاری غیرقانونی سهام مدیریتی مخابرات» به سپاه پاسداران و نیز ارسال پرونده مخابرات از مجلس به قوه قضائیه خبر داده‌اند.

گزارش‌هایی از «وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان کرمان»، «اعلام رسمی افزایش قیمت نان و کرایه‌های حمل و نقل»، «غیرمنتظره بودن افزایش قیمت بنزین به ۷۰۰ تومان برای اعضای مجلس»، و «تلاش حامیان دولت برای استانی شدن انتخابات مجلس نهم» از دیگر عناوین روزنامه‌های اول دی‌ماه است.

اظهارات وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان مجلس که تاکید کرده است «زیبنده نیست به صنعت نفت اتهام مافیایی بزنید» نیز در روزنامه‌ها بازتاب داشته، و روزنامه کیهان نیز در شماره چهارشنبه به مراجع تقلید در خصوص دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی به‌شدت هشدار داده است.

تائید غیرقانونی بودن واگذاری سهام مدیریتی مخابرات به سپاه پاسداران

روزنامه‌های ابتکار، جمهوری اسلامی، خراسان و جهان صنعت از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران در مجلس و ارسال آن به قوه قضائیه خبر داده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی گزارش تحقيق و تفحص از عملكرد شركت مخابرات ايران توسط علي‌اصغر يوسف‌نژاد، سخنگوی كميسيون صنایع و معادن، قرائت شد که در آن «عملكردهای خلاف قانون شركت مخابرات بر اساس احكام قانون برنامه چهارم توسعه و واگذاری شركت مخابرات» تائید شده است.

به نوشته این روزنامه، در گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد مخابرات تصريح شده که برگزاری مزايده بلوک مديريتی شرکت مخابرات و واگذاری آن به شرکت اعتماد مبین وابسته به سپاه پاسداران «با رعايت ظاهری مقررات و كاملا غيررقابتی» انجام شده است.

روزنامه ابتکار نیز نوشته است که «نزديک به ۱۵ ماه پس از واگذاری شرکت مخابرات به کنسرسيوم اعتماد مبين و پس از تشکيک‌ها و ترديدهای بسيار در قانونی يا غيرقانونی بودن اين معامله بزرگ خصوصی‌سازی در ايران و بررسی اين موضوع در کميته تحقيق و تفحص مجلس، سرانجام اين کميته با انتشار گزارشی موارد غيرقانونی اين معامله و غيررقابتي بودن روند واگذاری را اعلام کرد».

این روزنامه در ادامه فهرست ده تخلف بزرگ شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات دولت محمود احمدی‌نژاد را به نقل از گزارش تحقیق و تفحص مجلس منتشر کرده و نوشته است که «تخلف مخابرات در تغيير نرخ‌های مخابراتی برخلاف برنامه چهارم توسعه»، «واگذاری غیرقانونی شش درصد سهام مخابرات به سازمان تامين اجتماعی»، «واگذاری غيررقابتي مخابرات به توسعه اعتماد مبين و حذف پيشگامان كوير يزد، رقيب خريد سهام بلوكي مخابرات به بهانه عدم اهليت»، «وجود اشكال در قراردادهاي منعقد شده در شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات و شركت مخابرات ايران همچون قرارداد توسعه شش ميليون خط موبايل» و «ابهام در عملكرد مخابرات در پروژه اپراتور تلفن همراه اعتباری تاليا» از جمله این تخلف‌ها هستند.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که «تخلف ۱۳۵ ميليارد تومانی همراه اول در طول چهار سال به انضمام ۳۷۰ ميليون يورو برای خريد تجهيزات و خدمات كه به ‌صورت ترک تشريفات و انحصاری» انجام شده و «فرآيند مزايده و انتخاب اپراتور سوم تلفن همراه كه موجب وارد شدن خسارت ۴۰ میلیارد تومانی شده» از دیگر اقدامات غیرقانونی شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات است.

روزنامه خراسان متن کامل گزارش تحقیق و تفحص مجلس هشتم از شرکت مخابرات را در شماره اول دی‌ماه منتشر کرده و روزنامه جهان صنعت نیز در تیتر نخست خود قرائت این گزارش را «تاکید مجلس بر تخلف میلیاردی» در مخابرات توصیف کرده و نوشته است که علی لاریجانی، رئیس مجلس، پس از قرائت شدن گزارش هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات اعلام کرد که «هیئت رئیسه مجلس بر اساس تخلفات صورت گرفته گزارش را به قوه قضاییه و دیگر مراجع ذی‌ربط ارسال می‌کند».

اعلام رسمی افزایش قیمت نان و کرایه‌های حمل و نقل

روزنامه جام جم از اعلام افزایش قیمت نان و همچنین کرایه‌های حمل و نقل در تهران و استان‌های مختلف خبر داده و نوشته است که «با گذشت هر روز از آغاز مرحله نهايي هدفمندسازی يارانه‌ها ابعاد و زوايای جديدی از برنامه‌های دولت مشخص می‌شود».

به گزارش این روزنامه، پس از آن که روز سه‌شنبه مهدي غضنفری، وزير بازرگانی، گفت که «قيمت‌های مصوب نان را آماده كرده‌ايم و قيمت‌ها چاپ و نصب می‌شوند و بر اساس این قيمت‌ها خريد و فروش نان صورت می‌‌گيرد»، استانداری تهران افزایش قیمت نان را اعلام کرد و به این ترتیب در تهران «قيمت هر قرص نان سنگک به ۴۰۰ تومان، نان لواش به ۱۰۰ تومان، نان بربری به ۳۰۰ تومان و تافتون به ۲۰۰ تومان» افزایش یافته است.

وزیر بازرگانی همچنین اعلام کرده است که در استان‌های مختلف تعیین قیمت‌های جدید نان به «استانداران واگذار شده است».

روزنامه جام جم همچنین جدولی از افزایش قیمت حمل و نقل را به نقل از «ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور» منتشر کرده و نوشته است که کرایه تاکسی از اول دی‌ماه در تهران ۱۵ درصد، در سایر شهرهای بزرگ ۱۶ درصد و در شهرهای کوچک نیز ۱۸ درصد گران‌تر شده است.

علاوه براین قیمت حمل و نقل با «بلیت اتوبوس‌های عادی ۳۰ درصد، اتوبوس‌های ویژه ۲۰ درصد، و اتوبوس‌های فوق‌العاده ۱۵ درصد» گران شده و همزمان کرایه کامیون‌ها و کامیون‌های کشنده بار نیز ۱۵ درصد گران شده است.

رئيس كميسيون ويژه مجلس: بنزين ۷۰۰ توماني را پيش‌بينی نمی‌‌كرديم

روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده است که غلامرضا مصباحی مقدم، رئيس كميسيون ويژه مجلس، افزایش قیمت بنزین به ۷۰۰ تومان را پیش‌بینی‌نشده توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه، رئيس كميسيون ويژه مجلس با اشاره به اقدام اخير دولت در حذف یارانه‌ها و آزادسازی قيمت حامل‌هاي انرژی و از جمله افزايش قيمت بنزين به ۷۰۰ تومان گفته است که «در خصوص افزايش قيمت بنزین تا اين ميزان با كميسيون ويژه هيچ هماهنگی نشده بود و البته طبق مصوبه مجلس افزايش قيمت در اختيار دولت بود».

غلامرضا مصباحی مقدم با تاکید بر این که «پيش‌بينی ما اين بود كه در آزادسازی قيمت‌ها، دولت مبناي قيمت بنزين را ۴۰۰ تومان قرار دهد» گفته است که «برنامه ما طبق مصوبه‌ای كه داشتيم اين بود تا آزادسازي قيمت‌ها ظرف پنج سال انجام شود و به نقطه هدف برسيم، اما دولت با اقدامی كه اكنون انجام داده هدفش اين است كه سريع‌تر اصلاح قيمت‌ها را به نقطه هدف برساند».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین گزارش داده است که «يكی از مواردی كه قرار است در جلسه غيرعلنی چهارشنبه به وزير اقتصاد يادآوری شود نحوه افزايش قيمت حامل‌های انرژي به شيوه فعلی است».

این روزنامه از قول رئيس كميسيون ويژه مجلس هشتم نوشته است که «نمايندگان مجلس علي‌رغم ابراز خرسندی از اجرای قانون هدفمندي يارانه‌ها و انعكاس آن با صدور يک بيانيه، نسبت به افزايش بالای قيمت حامل‌های انرژي دچار ابهام شده‌اند كه قرار است در جلسه غيرعلنی با حضور وزير اقتصاد نسبت به اين قضيه سوال كنند، زيرا نمايندگان معتقدند اين شيوه افزايش قيمت بر خلاف مصوبه مجلس است».

«مردم محلی می‌گویند دست‌کم ۵۰ نفر در مناطق زلزله‌زده کرمان کشته شده‌اند»

روزنامه خبر از مناطق زلزله‌زده در استان کرمان گزارشی منتشر کرده و نوشته است که «به گفته مردم محلی دست‌کم ۵۰ نفر کشته شده‌اند، اما هیج مقام رسمی این رقم را تائید نکرده است».

به نوشته این روزنامه، آمار رسمی منتشر شده در خصوص مجروحان و کشته‌شدگان زلزله در شهرهای ریگان و فهرج کرمان متعلق به «روستاهای غیرکوهستانی» است و «هیچ اطلاعی در خصوص آمار تلفات انسانی در روستاهای کوهستانی در دست نیست».

این روزنامه همچنین از قول فرماندار شهر ریگان در کرمان نوشته است که «یکی از مهم‌ترین مشکلات ریگان نبود بیمارستان است که در زمین‌لرزه این مشکل به شدت افزایش یافته است».

روزنامه خبر همچنین گزارش داده است که تا شامگاه سه‌شنبه دست‌کم ۴۱ زلزله دیگر در این منطقه رخ داده و «نیروهای امداد ضمن برپايی چادرهای صحرايی غذا و دارو و کمک‌های ضروری را بین زلزله‌زدگان توزيع کرده» و امیدوارند که با رساندن خود به روستاهای کوهستانی «بقیه زيرآوارماندگان در مناطق صعب‌العبور را نیز نجات دهند».

تلاش حامیان دولت برای استانی شدن انتخابات مجلس نهم

روزنامه‌های ابتکار و مردم‌سالاری ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره «تصویب برخی از مواد طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی» خبر داده‌اند که «استانی شدن انتخابات هفته آينده در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود».

روزنامه ابتکار از قول روح‌الله حسینیان، از حامیان دولت احمدی‌نژاد در مجلس هشتم، نوشته است که طرح استانی شدن انتخابات مجلس ابتدا به كميسيون مشترک احاله شد، ولی چون جلسات آن تشكيل نشد كميسيون شوراها پيشنهاد كرد اين طرح به اين كميسيون ارجاع شود و در اين هفته رسيدگی به اين طرح شروع شده و تا هفته آينده به اتمام خواهد رسید».

روزنامه مردم‌سالاری نیز در گفت‌وگویی با سلمان خدادادی، از اعضای مجلس، جزئیاتی از طرح استانی شدن انتخابات را منتشر کرده و از جمله نوشته است که در صورت تصویب نهایی این طرح از این پس در انتخابات مجلس شورای اسلامی به جای انتخاب یک یا چند نماینده برای هر یک از شهرستان‌ها، تعدادی نماینده برای هر استان انتخاب می‌شود.

به گفته سلمان خدادادی که خود از طراحان و مدافعان «انتخابات استانی» است، یکی از ایرادات وارد به این طرح «بی‌اثر شدن آراء شهرهای کوچک» در تعیین نمایندگان هر استان است، و ایراد دیگر نیز «ناتوانی افراد مورد اقبال در شهرهای کوچک برای رقابت با کسانی است که در شهرهای بزرگ توان کسب رای دارند».

این عضو مجلس در پاسخ به روزنامه مردم‌سالاری که درباره «مزایای طرح انتخابات استانی» از وی پرسیده گفته است که با استانی شدن انتخابات «توقعات مردم شهرستان‌ها نسبت به نمايندگان‌شان پایین می‌آید»، «نمایندگان مجلس دیگر به تک‌تک شهروندان حوزه انتخابیه خود تعهدی ندارند» و علاوه بر این «سطح نمایندگی از شهر به استان بالا می‌رود» و «نگاه ملی نمایندگان مجلس افزایش پیدا می‌کند».

هشدار کیهان به مراجع تقلید در خصوص ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی

روزنامه کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «حركت از پله دوم» به مراجع تقلید هشدار داده است که نباید به نامه، اعتراض یا درخواست ملاقات خانواده‌های زندانیان سیاسی پاسخ دهند.

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان، با اعتراض به «دیدار خانواده‌های زندانیان سیاسی با مراجع تقلید» ادعا کرده است که خانواده‌های زندانیان سیاسی در این دیدارها «دست به سياه‌نمايي می‌زنند».

وی با این ادعا که خانواده‌های زندانیان سیاسی در ملاقات با مراجع تقلید «از جرايم و جنايات هولناكي كه زندانيان مورد اشاره مرتكب شده‌اند سخني به ميان نمي‌آورند، بلكه دست به مظلوم‌نمايي مي‌زنند» به مراجع تقلید هشدار داده و نوشته است که «از اين طيف چه آن عده از خانواده‌ها كه مي‌دانند چه مي‌كنند و چه آن عده كه نمي‌دانند انتظار چنداني نيست، اما از مراجع و عالمان دينی انتظار ديگری در ميان است».

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان همچنین به جای قوه قضائیه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را به «جاسوسی» و «مقابله با اسلام» و موارد مشابه متهم کرده و با لحت اهانت‌آمیزی خطاب به مراجع تقلید نوشته است که «اكنون با عرض پوزش پيشاپيش، سوال اين است كه چرا برخی از مراجع عظام و محترم، فقط برخی از آنها كه محترمند و نه برخی ديگر كه نه مرجع هستند و نه قابل احترام، وارد اين بازی شده و در اين بازی دشمن‌ساخته، چه بخواهند و چه نخواهند، آب به آسياب دشمنان اسلام ريخته‌اند».

این روزنامه با اشاره به این که «ممكن است گفته شود رسيدگی به مشكلات مردم و شنيدن درد دل‌ها و شكوه‌های آنان يكي از وظايف غيرقابل ترديد مراجع و علماي اسلام است و در خانه مراجع بايد به روي همه مردم باز باشد» خطاب به مراجع تقلید نوشته است که «سخن اين است كه پذيرش و ملاقات با خانواده فتنه‌گران زندانی نبايد به گونه‌ای باشد كه تصور حمايت از فتنه را به ذهن مخاطبان بكشاند».

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان حتی تکلیف مراجع تقلید را هم در مواجهه با خانواده زندانیان سیاسی تعیین کرده و خطاب به مراجع نوشته است که «راه‌كار آن است كه ملاقات‌كنندگان ياد شده با تابلوی حمايت از فتنه‌گران در بيوت مراجع حاضر نشوند يا مراجع بزرگوار ضمن پذيرش آنان و نصيحت يا استماع سخنان آنها، با صراحت، موضع خود نسبت به فتنه و اقدامات ضداسلامي و جنايتكارانه فتنه‌گران را نيز بيان كنند تا اين گونه ملاقات‌ها به حساب حمايت مراجع بزرگوار از فتنه و فتنه‌گران نوشته نشود».

وزیر نفت احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس: زیبنده نیست به صنعت نفت اتهام مافیایی بزنید

روزنامه تهران امروز گزارشی درباره تکذیب وجود مافیای نفتی از سوی وزیر نفت منتشر کرده و نوشته که ادعاهای محمود احمدی‌نژاد با گذشت پنج سال به تکذیب مافیای نفتی ختم شده است.

این روزنامه با اشاره به این که «چند صباحی است كه ديگر كلماتی مانند معرفی مفسدان اقتصادی، باندهای مافيای نفتي و... كمتر از زبان محمود احمدی‌نژاد شنيده مي‌شود» نوشته است که «اين وعده‌ها كه از سال ۸۴ آغاز شده تا امروز كه بيش از پنج سال از آن مي‌گذرد به نتيجه قابل قبولي نرسيده و حالا از سوی برخي دولتمردان اصل وجود برخي تخلفات همانند مافياي نفتی تكذيب مي‌شود».

به نوشته تهران امروز، تازه‌ترین مورد از تکذیب وجود مافیای نفتی روز سه‌شنبه و از سوی مسعود میرکاظمی، وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد، صورت گرفته و ميركاظمی که در قامت وزير نفت براي پاسخ‌گويي به سوالات نمايندگان به مجلس رفته بود در برابر نمايندگاني كه خواستار توضيح كاظمی درباره مافياهای نفتی شدند گفت که «زیبنده نیست که به صنعت نفت ما اتهام مافیایی بزنید».

به نوشته تهران امروز، مسعود میرکاظمی برخلاف ادعاهای چندسال پیش احمدی‌نژاد درباره مافیای نفتی حتی به اعضای مجلس خرده گرفته است که «چطور با این همه تلاش به صنعتگران نفتی در خودکفایی تولید بنزین چنین اتهامی می‏زنید و دست‌اندرکاران صنعت نفت را فاسد معرفی می‌‌كنيد».

این روزنامه در پایان گزارش خود نوشته است که «در مجموع دو شعاری كه در سال ۸۴ در مورد فساد اقتصادي و مافياي نفتي از سوي احمدی‌‌نژاد مطرح شد، به مرحله اجرا نرسيده و هر ماه كمرنگ‌تر از ماه گذشته مي‌شود، به نحوی كه اكنون وزير نفت دولت دهم نیز مافيای نفتی را رد می‌كند».
XS
SM
MD
LG