لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

تظاهرات مخالفان دولت در قرقيزستان


مخالفان در میدان اصلی شهر بيشکک جمع شده و خواهان استعفای رئیس جمهوری قرقیزستان شدند.
مخالفان در میدان اصلی شهر بيشکک جمع شده و خواهان استعفای رئیس جمهوری قرقیزستان شدند.
دولت قرقیزستان با این اتهام که مخالفان دولت با طرح ریزی نقشه توطئه ایی، قصد دردست گرفتن قدرت و تسخیر ساختمان های دولتی این کشور را داشته اند، پرونده شکایتی علیه آنها تشکیل داده است.

با این حال یکی از رهبران مخالفان قرقیزستان می گوید که مصالحه بهترین راه کم کردن تنش ها در شرایط کنونی در این کشور است.

مخالفان در میدان اصلی شهر بيشکک جمع شده و خواهان استعفای رئیس جمهوری قرقیزستان شدند. با وجود اینکه تعداد معترضان به تدریج کم می شود، بیم از آن می رود که بی ثباتی و نا آرامی در این کشور افزایش یابد.

تظاهر کنندگان که در اوایل امروز حدود هزار نفر بودند، قُرمان بِگ باقی یِف، رييس جمهوری این کشور را به موفق نبودن در مبارزه با فقر پس از فروپاشی شوروی سابق، اعمال نکردن اصلاحات دموکراتیک و عمل نکردن به وعده تقسیم قدرت ریاست جمهوری با مجلس این کشور، متهم می کنند.

دولت قرقیزستان روز گذشته، سندی تهیه کرد که بر اساس آن اعلام شده رهبران گروه های مخالف دولت، طرح کودتایی در این کشور ریخته اند. با این حال رئیس جمهوری قرقیزستان می گوید که تصور نمی کند، این مخالفان واقعا قصد کودتا داشته اند.

رئیس سرویس امنیتی قرقیزستان در بیشکِک می گوید: «تا آنجا که من می دانم پرونده علیه رهبران مخالفان توسط مدعی العموم گشوده شده و بر اساس شواهد و اسناد بدست آمده، این مخالفان قصد آشوب به منظور در دست گرفتن قدرت را داشته اند.»

امور بیک ته که بایِف، رئیس پیشین مجلس قرقیزستان و یکی از رهبران گروه های مخالف دولت این کشور به خبرگزاری رویتر گفته است: «قصد ما شفاف و روشن است.ما قصد توطئه نداشتیم. واژه هایی در پرونده گشوده شده برای ما وجود دارد که هیچگاه آنها را به کار نبرده ایم. مثل کودتا و انقلاب.»

با این حال این رهبر مخالفان دولت قرقیزستان می گوید که معترضان همچنان خواستار مصالحه با رئیس جمهوری این کشور و خواستار تغییراتی در قانون اساسی هستند.

قُرمان بیگ باقی یِف ، ريیس جمهوری قرقیزستان در ماه مارس سال ۲۰۰۵ ميلادى، فروردین ۱۳۸۴ خورشيدى، پس از آشوب های داخلی این کشور بر سر انتخابات پارلمانی قرقیزستان و فرار عسگر آقایِف، رئیس جمهوری پیشین این کشور، قدرت را در دست گرفت.

روز گذشته تعداد زیادی از تظاهر کنندگان در مقابل تلویزیون دولتی این کشور تجمع کردند. در مذاکرات صورت گرفته بین رئیس تلویزیون قرقیزستان و رهبران گروه های مخالف، قرار شد هفته یی دوبار، یک ساعت پخش زنده به مخالفان در تلویزیون دولتی قرقیزستان داده شود. با این حال هنوز مخالفان بر روی صفحه تلویزیون دیده نشده اند. یک سخنگوی دولت قرقیزستان می گوید احتمال دارد این فرصت امروز به مخالفان داده شود که یک ساعت از برنامه تلویزیون را به صورت زنده در اختیار خود داشته باشند.

مخالفان معتقدند ريیس جمهوری قرقیزستان نتوانسته برای بهبود وضعیت زندگی مردم فقیر این کشور کاری انجام دهد.
XS
SM
MD
LG