لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

بشار اسد بار دیگر مخالفان را تهدید کرد: «مشت آهنین» برای «تروریست‌ها»


مردم در کافه‌ای در دمشق سخنرانی بشار اسد را می‌بینند
مردم در کافه‌ای در دمشق سخنرانی بشار اسد را می‌بینند
یک روز پس از آن که نخست وزیر ترکیه سوریه را در حرکت به سوی جنگ داخلی توصیف کرد، بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، بار دیگر با متهم کردن خارجی‌ها «برنامه‌ریزی‌های خارجی» را مسئول اعتراضات ده ماه گذشته در سوریه معرفی کرد.

آقای اسد در سخنرانی‌ای که روز سه‌شنبه مستقیما از تلویزیون دولتی سوریه پخش شد با متهم کردن عناصر خارجی به ایجاد آشوب و بلوا در کشور وعده داد که با «تروریست‌ها با مشت آهنین» برخورد خواهد شد.

«مشت آهنین» نخستین بار نیست که برای حل مشکلات داخلی سوریه عنوان شده است. وزارت کشور سوریه نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با «مشت آهنین» با هر آن کس که بخواهد امنیت ملت سوریه را خدشه‌دار کند برخورد خواهد کرد.

رئیس جمهور جوان سوریه در سخنرانی روز سه‌شنبه که در دانشگاه دمشق، پایتخت کشور، ایراد کرد در عین حال از ایده گسترش دولت تا «تمام نیروهای سیاسی» را دربر بگیرد استقبال و به برگزاری همه‌پرسی درباره قانون اساسی کشور در ماه مارس آینده اشاره کرد.

از سوی دیگر نیروهای مخالف حکومت در سوریه خشونت و خون‌ریزی ده ماه گذشته در این کشور را «چهره واقعی رهبری» می‌دانند که خانواده‌اش بیش از چهار دهه بر سوریه حکومت کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، از ماه مارس سال گذشته، ۲۰۱۱، که به دنبال بهار عربی موج اعتراضات به کشور سوریه نیز رسید، تاکنون بیش از پنج هزار نفر به دست نیروهای امنیتی تحت امر بشار اسد جان خود را از دست داده‌اند.

در جبهه مقابل نیز مقامات سوری بارها اعلام کرده‌اند که «تروریست‌های» تحت حمایت خارجی‌ها تاکنون دو هزار نفر از نیروهای امنیتی سوریه را کشته‌اند.

در همین حال آمارهای سازمان ملل و سازمان‌های مدافع حقوق بشر در حالی اعلام شده است که رئیس جمهور سوریه ماه گذشته در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیون آمریکایی مسئولیت سرکوب معترضان در این کشور را از خود سلب کرد و گفت که هدایت نیروهایی که در این سرکوب‌ها دست دارند در اختیار وی نیست.

این موضعی است که بشار اسد در سخنرانی روز سه‌شنبه نیز تکرار کرد و گفت: «هیچ کس دستور ندارد به روی حتی یک شهروند آتش بگشاید.»

در همین حال رجب طیب اردوغان،‌ نخست وزیر ترکیه، روز دوشنبه با انتقاد دوباره از سیاست‌های آقای اسد گفت: «وضعیت در سوریه رو به سوی جنگ مذهبی و فرقه‌ای و نژادی دارد و لازم است که از این پیشامد جلوگیری کرد.»

در همین روز دوشنبه سران اپوزیسیون سوریه اعلام کردند که ناظران اتحادیه عرب که دو هفته پیش کار خود را در این کشور آغاز کردند ناموفق بوده و نتوانسته‌اند از خشونت و خون‌ریزی جلوگیری کنند.

این افراد چاره کار سوریه و راه پایان دادن به کشتار مردم را دخالت شورای امنیت سازمان ملل در این امر می‌دانند.
XS
SM
MD
LG