لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

روز جمعه، «خونین‌ترین روز» اعتراضات در سوریه؛ «دست‌کم ۶۳ کشته»


تظاهرات در شهر کفرنبل در استان ادلب
تظاهرات در شهر کفرنبل در استان ادلب
یک سازمان مدافع حقوق بشر در سوریه روز شنبه اعلام کرد که در جریان اعتراضات پس از نماز جمعه در روز ۱۳ خردادماه در چند شهر سوریه «دست‌کم ۶۳ نفر» به دست نیروهای امنیتی حکومت کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه را «یکی از خونین‌ترین روزها» در یازده هفته‌ای که از زمان آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد می‌گذرد توصیف کرده است.

مدافعان حقوق بشر در سوریه اعلام کرده‌اند که در این روز نیروهای امنیتی و تک‌تیراندازهای آقای اسد در خیابان‌ها و از روی پشت بام‌ها به روی ده‌ها هزار معترض در شهر حمات آتش گشوده و ۵۳ نفر را به قتل رسانده‌اند.

شهر حمات ۲۹ سال پیش نیز صحنه کشتار ۳۰ هزار نفر از مردم سوریه بود که به دستور حافظ اسد، پدر بشار، و با اتهام شورش مسلحانه جان خود را از دست دادند و شهرشان با خاک یکسان شد.

کودکان سوری در مقابل تانک های اسد در بانیاس



به گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه یک نفر نیز در شهر دمشق و دو نفر در استان شمال غربی ادلب کشته شده‌اند. علاوه بر این، هفت نیز در شهر الرستن در مرکز سوریه جان خود را از دست داده‌اند که از روز یک شنبه گذشته در محاصره نیروهای نظامی این کشور است.

در شهر جنوبی درعا که سوریان خود آن را «مهد انقلاب» این کشور می‌نامند و نقطه آغاز اعتراضات بود، مردم روز جمعه قانون منع عبور و مرور را زیر پا گذاشتند و با ریختن به خیابان‌ها شعار «گفت‌وگو با قاتلان، نه» سر دادند.

اشاره مردم درعا با این شعار به طرح «گفتمان ملی» بشار اسد است. روز چهارشنبه خبرگزاری رسمی سوریه، سنا، خبر داد که آقای اسد دستور تشکیل کمیته‌ای را برای «تعیین چارچوب گفتمان ملی» بین حکومت و معترضان صادر کرده است.

در همین حال روز جمعه دبیرکل سازمان ملل در نشستی خبری اعلام کرد که تعداد قربانیان خشونت حکومتی در سوریه در چند ماه اخیر از هزار تن گذشته است.

بان گی مون با اعلام این خبر از بشار اسد خواست تا بلافاصله به «سرکوب خشونت‌بار» و نقض حقوق بشر در سوریه پایان دهد.

در مقابل مقامات حکومتی سوریه مسئولیت خشونت‌های اخیر در این کشور را با «گروه‌های مسلح تحت حمایت اسلام‌گراها و قدرت‌های خارجی» می‌دانند و می‌گویند نیروهای امنیتی سوری نیز قربانی این گروه‌ها هستند.

این مقامات در عین حال از ورود خبرنگاران خارجی به این کشور و گزارش وقایع جلوگیری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG