لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

افزایش حضور ترکیه در مدیترانه برای «پایان دادن به قلدری اسرائیل»


کماندوهای اسرائیلی بر عرشه کشتی ماوی مرمره، ۳۰ ماه مه سال ۲۰۱۰
کماندوهای اسرائیلی بر عرشه کشتی ماوی مرمره، ۳۰ ماه مه سال ۲۰۱۰
یک روز پس از اقدام غیرمنتظره ترکیه در اخراج سفیر اسرائیل از آنکارا، روزنامه ترک‌زبان حریت به نقل از مقامات ترکیه از تقویت حضور نیروی دریایی این کشور در شرق مدیترانه «برای پایان دادن به قلدری اسرائیل» خبر می‌دهد.

پس از خودداری مقامات تل‌آویو از عذرخواهی در مورد حمله به کشتی ترک ماوی مرمره و مرگ ۹ فعال ترکیه‌ای متعاقب آن، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه از اخراج سفیر اسرائیل و کاهش سطح روابط دو کشور خبر داد.

روزنامه حریت به نقل از یک مقام ترکیه که به نامش اشاره نکرده می نویسد: «شرق مدیترانه دیگر جایی نخواهد بود که نیروی دریایی اسرائیل بتواند دست به آزار و اذیت کشتی‌های غیرنظامی بزند.»

به گزارش این روزنامه، ترکیه از این پس گشت‌های خود در شرق مدیترانه را افزایش خواهد داد و «استراتژی تهاجمی‌تری اتخاذ خواهد کرد».

این نشریه ترک‌زبان همچنین از سفر نخست وزیر ترکیه به نوار غزه «در آینده نزدیک» خبر داده و به نقل از مقام ترک هدف از این اقدام را «جلب توجه جهانیان به اتفاقات غزه و ترغیب جامعه بین‌الملل به پایان دادن به محاصره ناعادلانه غزه» عنوان کرده است.

هدف مورد اشاره هدف کاروانی دریایی شامل کشتی ترک ماوی مرمره بود که در خرداد سال ۱۳۸۹ به سوی غزه به راه افتاد، اما پیش از رسیدن به مقصد مورد حمله تکاوران اسرائیلی قرار گرفت، حمله‌ای که جان ۹ شهروند ترکیه را گرفت و به مجروح شدن عده‌ای دیگر انجامید.

از سوی دیگر یک کمیسیون سازمان ملل که مسئولیت تحقیق درباره این حادثه را داشت هفته گذشته در گزارش خود در عین حال که اقدام اسرائیل در حمله به کشتی را «افراطی» توصیف کرد محاصره غزه را حق اسرائیل خواند.

به دنبال انتشار این گزارش، وزیر خارجه ترکیه که هفته گذشته در «آخرین ضرب‌الاجل» کشورش به اسرائیل تأکید کرده بود اسرائیل تنها تا شامگاه پنج‌شنبه برای پوزش از ترکیه مهلت دارد، پیش از ظهر جمعه در نشستی خبری تصمیم‌های دولت خود علیه اسرائیل را تشریح کرد.

او مهم‌ترین گام‌های ترکیه علیه اسرائیل در حال حاضر را از این قرار اعلام کرد: اخراج سفیر اسرائیل و معاون او از ترکیه، کاهش سطح روابط دیپلماتیک و قطع روابط نظامی و اتخاذ تدابیر دفاعی لازم برای حمایت از کشتی‌هایی که در دریای مدیترانه تردد می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل: دعوا را حل و فصل کنید

در همین حال دبیرکل سازمان ملل که در استرالیا به سر می‌برد روز شنبه در واکنش به اتفاقات اخیر در روابط اسرائیل و ترکیه از دو کشور خواست «دعوای دیپلماتیک خود» را حل و فصل کنند.

بان گی مون در عین خودداری از اظهار نظر درباره گزارش تازه کمیسیون سازمان ملل اضافه کرد که رابطه نزدیک و پایدار ترکیه و اسرائیل که هر دو با سوریه مرز مشترک دارند «برای صلح و ثبات در خاورمیانه» حائز اهمیت است.

اما به نظر نمی‌رسد که این خواسته دبیرکل سازمان ملل به این زودی‌ها قابل حل کردن باشد.

در حالی که نخست وزیر ترکیه هم‌چنان برای لزوم عذرخواهی اسرائیل از کشورش پا می‌فشارد، سخنگوی دولت اسرائیل روز شنبه در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی تاکید کرد که «به باور ما،‌ سربازان ما در موقعیتی پیچیده معقول عمل کردند».

اما حتی در گزارش سازمان ملل از حادثه ماوی مرمره که برخی از کارشناسان آن را برای اسرائیل «سهل‌گیرانه» توصیف کرده‌اند اشاره شده است که عملکرد اسرائیل در مدیترانه «افراطی و نامعقول» بوده است.

در گزارشی که زیر نظر جفری پالمر، نخست وزیر سابق نیوزیلند،‌ نوشته شده، آمده است که هنوز «توضیح کافی و راضی‌کننده‌ای در مورد دلیل و چگونگی مرگ این ۹ نفر ارائه نشده است».

بنا بر شواهد مورد اشاره در این گزارش،‌ بیشتر این قربانیان «از فاصله نزدیک یا از پشت» چندین تیر خورده‌اند،‌ امری که اسرائیل هنوز به آن «پاسخ مناسبی» نداده است.

استقبال جمهوری اسلامی از اخراج سفیر اسرائیل

همزمان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد از اقدام ترکیه در اخراج سفیر اسرائیل از این کشور استقبال کرد.

ایران در این بیانیه همچنین اسرائیل را به «اعمال نفوذ» در گزارش‌های بین‌المللی مربوط به خود از جمله گزارش اخیر کمیسیون سازمان ملل درباره کشتی ماوی مرمره متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG