لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک «قابل پیشگیری بود»


به دنبال انفجار در خلیج مکزیک، نزدیک به پنج میلیون بشکه نفت در عرض چند ماه به آب‌ها نشت کرد
به دنبال انفجار در خلیج مکزیک، نزدیک به پنج میلیون بشکه نفت در عرض چند ماه به آب‌ها نشت کرد
کمیسیونی که به دستور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای بررسی انفجار در چاه‌های نفت خلیج مکزیک تشکیل شده است در نتایج تحقیقات خود می‌گوید که «مشکلات سیستماتیک» باعث این انفجار و نشت گسترده نفت شده است.

در بخشی از گزارش کمیسیون ملی تحقیقات در مورد حادثه انفجار و نشت نفت در خلیج مکزیک آمده است: «بررسی‌های این کمیسیون میزان تاسف از وقوع این تراژدی را دوچندان می‌کند، چرا که اکنون مشخص شده است که این فاجعه قابل‌اجتناب بود.»

به گفته این کمیسیون، برای پرهیز از تکرار این نوع فجایع زیست‌محیطی «اصلاحات گسترده» ضروری است.

بر اثر وقوع انفجار در محل حفاری‌های عمیق «هوریزون» در روز بیستم آوریل سال ۲۰۱۰ در آب‌های خلیج مکزیک یازده نفر از کارکنان این حفاری‌ها کشته و ۱۷ نفر مجروح شدند. این انفجار باعث گسترده‌ترین مورد از نشت نفت در تاریخ آمریکا شد. مدت سه ماه نفت خام این چاه‌های زیردریایی به آب‌های خلیج مکزیک سرازیر شد تا این که بالاخره نشت نفت مهار شد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کمیسیون ملی بررسی نشت نفت از حفاری‌های عمیق «هوریزون» و حفاری‌های دور از ساحل روز چهارشنبه بخشی از نتایج تحقیقات خود را حاوی نکات کلیدی آن منتشر کرد.

در بخشی از نتایج این تحقیقات آمده است: «انفجار در حفاری‌های ماکوندو حاصل اشتباهات مشخص و بی‌دقتی‌هایی است که توسط شرکت‌های بی‌پی، هالیبرتن و ترانس اوشن صورت گرفته و ادارات دولت آمریکا از اقتدار، منابع کافی و توانایی‌های فنی لازم برای پیشگیری از آنها برخوردار نبودند.»

در ادامه این گزارش قید می‌شود که وقوع این انفجار محصول تصمیمات نابخردانه و غیرمنطقی مدیریت شرکت‌های نفتی یا مقامات دولتی نبوده است که بتوان انتظار داشت در آینده دیگر چنین اتفاقی نیافتد. ریشه اصلی در نظام و روش کار است و بدون انجام اصلاحات گسترده و جدی در روش کار شرکت‌های نفتی و ادارات و سیاست‌های دولتی این وقایع ممکن است باز هم تکرار شوند.

طبق برآوردهایی که به دنبال نشت نفت صورت گرفت، بیش از پنج میلیون بشکه نفت خام به آب‌های خلیج مکزیک وارد شده و بخش‌هایی از سواحل و باتلاق‌های حاشیه آن را دربرگرفت و به دنبال آن زیان‌های زیست‌محیطی گسترده‌ای به بار آمد.

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، کمیسیون ملی بررسی این حادثه چند مشکل جدی را به عنوان عامل آن برشمرده که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: ضعف سیستم مدیریت بحران، طراحی نادرست قطعات سیمانی که برای عمق چاه‌ها ساخته شده بود، نقص در روش‌های ایمن‌سازی چاه، بی‌توجهی به نشانه‌های حاکی از وقوع انفجار، و واکنش غیرموثر به خود حادثه انفجار و پیامدهای آن.

در بخشی از این گزارش آمده است: «بسیاری از تصمیمات شرکت‌های بی‌پی، هالیبرتن و ترانس اوشن خطر و احتمال وقوع این انفجار را افزایش داده، ولی برای خود این شرکت‌ها در وقت و مسلما هزینه کار صرفه‌جویی کرده است.»

مالک چاه‌های نفت «هوریزون» شرکت ترانس اوشن بود، ولی چاه‌ها در زمان وقوع انفجار در کرایه شرکت بی‌پی بودند. شرکت هالیبرتن نیز مسئولیت نصب سکوهای سیمانی مورد نیاز برای حفاری را برعهده داشت.

در همین زمینه رابرت شولرز، سخنگوی شرکت بی‌پی، اعلام کرده است که «بی‌پی در همکاری با ادارات مسئول و سایر شرکت‌های نفتی خواهد کوشید که از این حادثه درس گرفته و از آن برای بهبود عملیات حفاری در عمق دریاها بهره جوید».

وزارت کشور آمریکا نیز می‌گوید از هم اکنون اصلاحاتی را در این زمینه به اجرا گذاشته است. سخنگوی این وزارتخانه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «وزارت کشور با اقداماتی بی‌سابقه تلاش خواهد کرد تا باز دیگر اعتماد مردم را به ایمنی اکتشافات و استخراج نفت بازگرداند و در عین حال تعادلی منطقی بین مسئله ایمنی و نیاز آمریکا به انرژی برقرار کند.»

در بخشی از گزارش کمیسیون ملی تحقیقات در مورد حادثه انفجار و نشت نفت در خلیج مکزیک آمده است: «بررسی‌های این کمیسیون میزان تاسف از وقوع این تراژدی را دوچندان می‌کند، چرا که اکنون مشخص شده است که این فاجعه قابل‌اجتناب بود.»

باب گراهام، عضو هیئت رئیسه این کمیسیون، افزود: «اگر شرکت‌های فعال در این پروژه به یک اصل مهم، یعنی اولویت ایمنی، وفادار بودند این حادثه روی نمی‌داد. و اگر ادارات دولتی مسئول نظارت بر این پروژه‌ها از اختیارات و اراده کافی برای کنترل جنبه‌های ایمنی کار برخوردار بودند از این حادثه پیشگیری می‌شد.»
XS
SM
MD
LG