لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

ادامه وضعیت خطرناک در مرکز پایتخت تایلند


با وجود آن که از روز دوشنبه عملیات پاکسازی در برخی از محلات شمالی شهر بانکوک آغاز شده و سطح سیلاب کاهش یافته است، هنوز هم مرکز پایتخت تایلند در خطر است.

مقامات دولت تایلند می‌گویند که رقم تلفات ناشی از شدید‌ترین سیل این کشور در ۵۰ سال اخیر تاکنون به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است. اکثر قربانیان بر اثر غرق شدن در سیلاب جان خود را از دست داده‌اند.

یینگلوک شیناواترا، نخست وزیر تایلند، در همین زمینه گفت که کابینه وی روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان‌ماه، برای بررسی طرح‌ها و اقدامات مربوط به بازسازی تشکیل جلسه خواهد داد. انتظار می‌رود که بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها حدود سه میلیارد دلار باشد.

به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی بزرگ‌ترین مشکل مردم بانکوک حمل و نقل است. آنها برای رفت و آمد در مناطق آسیب‌دیده از قایق، اتوبوس یا خودروهای ارتش که برای این کار در نظر گرفته شده استفاده می‌کنند. به گفته یکی از ساکنان شهر بانکوک، برای رفتن به خانه پسرش که معمولا یک ساعت طول می‌کشد، حدود شش ساعت وقت صرف کرده است.

ماروین بیرمنگام، مسئول سازمان بهداشت جهانی در بانکوک، می‌گوید که به خاطر شدت متفاوت سیلاب و تنوع عوارض آن در نقاط مختلف تایلند، عملیات امدادرسانی بسیار دشوار و پیچیده شده است. به گفته وی، مقامات دولت، نمایندگان سازمان ملل متحد و سایر ارگان‌های ذی‌ربط برای برنامه‌ریزی عملیات امداد و بازسازی تشکیل جلسه داده‌اند.


سیلاب بر اثر وقوع دو توفان شدید در ماه ژوییه در شمال کشور تایلند آغاز شد و همزمان با بارش باران‌های شدید هفته‌های پایان تابستان، بیش از ۱۰ درصد از خاک این کشور زیر سیل فرو رفت.

دریای عظیم آب ناشی از این سیلاب‌ها به مرور به سمت جنوب کشور حرکت کرده و به شهر بانکوک رسید. مقامات دولتی امیدوار بودند که وجود رشته کانال‌ها و سیل‌بندهای موجود در این شهر و حومه آن می‌تواند عبور حجم عظیم آب از این شهر را بدون وقوع سیلاب ممکن سازد.

اما با وجود این کانال‌ها و سیل‌بند‌ها محلات مسکونی و چندین مجموعه صنعتی واقع در شمال شهر بانکوک زیر آب رفته و مقامات دولت مجبور شده‌اند بپذیرند که رونق و رشد اقتصادی کشور تحت تاثیر خسارات ناشی از این حوادث به شدت کاهش خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG