لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

انتشار اولین گزارش نهاد زنان سازمان ملل؛ آمار و ارقام


هنوز کشورهای بسیاری هستند که زنان در آنها از حمایت قانون بهره چندانی ندارند. در مناطق متعددی قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان پابرجاست، حق مالکیت به زنان داده نمی‌شود و از فرصت‌های برابر شغلی در مقایسه با مردان بهره نمی‌برند...

این‌ها نتایج گزارشی است با عنوان «پیشرفت زنان جهان» که نهاد زنان ِ سازمان ملل متحد منتشر کرده است.

گزارش پیشرفت زنان جهان، به گفته گردآورندگانش، بررسی دقیقی است از وضعیت حقوق زنان در کشورهای مختلف.

گزارش هانا کاویانی از نخستین گزارش نهاد زنان سازمان ملل
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

در این گزارش تلاش شده است تا با تمرکز بر موضوع دسترسی زنان به عدالت، موارد مختلفی از نقض حقوق زنان در سراسر جهان نمایش داده شود، نقض حقوقی که در خانه و محل کار و همچنین در سیستم سیاسی و قضایی جوامع مختلف متوجه زنان است.

این گزارش جامع که شامل آمار و ارقام و تحلیل داده‌هاست به موارد مثبت و در عین حال منفی وضعیت زنان در جهان پرداخته است.

«نهاد زنان» سازمان ملل متحد که یک سال از تاسیس آن می‌گذرد، اعلام کرده است در قرن گذشته پیشرفت چشمگیری در حوزه حقوق زنان به دست آمده است.

در سال ۱۹۱۱ زنان تنها در دو کشور حق رأی داشتند، در حالی که امروز این حق تقریبا جهانی شده است. همچنین کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان در سازمان ملل توسط ۱۸۶ کشور عضو این سازمان امضا شده است. ۱۳۹ کشور در قانون اساسی خود برابری جنسیتی را قید کرده‌اند. این آمار و ارقام، اگرچه مثبت است، اما در مقابل خود نمونه‌های بسیاری دارد که تلاش برای دستیابی به حقوق برابر زنان را همچنان تبدیل به اولویت می‌کند.

در بخشی از گزارش پیشرفت زنان جهان به موضوع مشارکت سیاسی زنان اشاره شده است. بنا بر این گزارش تنها ۱۹ درصد از پارلمان‌های دنیا را زنان تشکیل می‌دهند و ۱۹ زن به عنوان رهبر کشور یا رئیس دولت خدمت می‌کنند و ۱۷ درصد از وزرا از میان زنان انتخاب شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید در کشورهایی که میزان مشارکت سیاسی زنان افزایش یافته، جوامع به سمت اعمال قوانین در راستای حقوق برابر زنان قدم برداشته‌اند.

یکی دیگر از نمونه‌های وضعیت زنان در دنیا موضوع تعرض جنسی است. این گزارش با اشاره به این که ۱۱۷ کشور دنیا تعرض جنسی در محل کار را غیرقانونی اعلام کرده‌اند، می‌گوید بیش از ۳۰۰ میلیون زن در دنیا در جوامعی زندگی می‌کنند که قانونی برای حمایت از آنها در این زمینه وجود ندارد.

موضوع ازدواج دختران زیر سن قانونی نیز همچنان پدیده‌ای است که در بسیاری از جوامع هنوز مایه نگرانی فعالان حقوق زنان است. در جوامع توسعه‌یافته یک‌سوم زنان پیش از ۱۸ سالگی وارد پیوند زناشویی شده‌اند.

در همین حال گزارش نهاد زنان سازمان ملل متحد می‌افزاید بنا بر تحقیقات انجام شده در۷۰ کشور دنیا، بیش از ۶۰ درصد زنان مورد خشونت خانگی قرار گرفته‌اند. اگرچه دو سوم کشورهای دنیا خشونت خانگی را غیرقانونی اعلام کرده‌اند، همچنان بیش از ۶۰۰ میلیون زن در جوامعی زندگی می‌کنند که هیچ حمایت قانونی در این زمینه ندارند.

در این گزارش یکی از مشکلات زنان «عدم گزارش خشونت‌ها» عنوان شده است. عدم گزارش خشونت‌های خانگی علیه زنان به دلایل متعددی رخ می‌دهد: عدم اعتماد به دستگاه قضایی، نداشتن پول برای هزینه‌های پرونده، فاصله زیاد با دادگاه‌ها و مهم‌تر از همه این‌ها نگاه جامعه به زنان و امر شکایت توسط آنها.

نهاد زنان سازمان ملل متحد با توجه به اولین گزارش خود از دولت‌ها می‌خواهد تا در جهت تصویب قوانینی گام بردارند که ضامن حقوق زنان باشند و در کنار راه‌های پیشنهادی خود از دولت‌ها خواسته است تا بر سیستم‌های قضایی که پاسخ‌گوی نیاز زنان نیز باشد سرمایه‌گذاری کنند و در همین راستا زنان را نیز از حقوق خود آگاه کنند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG