لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

اجرای حکم اعدام تا مرگ يک زندانی دو ساعت طول کشيد


جوزف وود
جوزف وود

مراحل اعدام جوزف وود، زندانی محکوم به مرگ در ايالت آريزونا آمريکا پس از تزريق مواد سمی دو ساعت طول کشيد.

خبرگزاری سی ان ان در گزارشی نوشته است خبرنگارانی که روز چهارشنبه در محل اعدام او حاضر بودند گفته اند برايشان سخت بوده که شاهد مرگ او باشند. حکم اعدام با تزريق دو داروی مرگ آور انجام شد.

اين خبرنگاران که انتظار داشتند مرگ از طريق تزريق کشنده، آسان و بدون درد باشد گفته اند جان دادن او خيلی طول کشيد تا اينکه در پايان آنطور که تروی هايد يکی از خبرنگاران توصيف کرده است آخرين نفس جوزف وود مانند «ماهی بود که از آب روی ساحل افتاده باشد.»

مرگ تدريجی جوزف وود بحث های تازه ای را در باره نحوه اجرای حکم اعدام با داروهای سمی جديد در اين ايالت برانگيخته است. وکيل جوزف وود می گويد عدام او با دارو های جديد «مصداقی از مجازات بی رحمانه و نامتعارف و نقض حقوق او بر اساس قانون اساسی آمريکا است.»

به نوشته سایت پولتیکو، جان مک کین، سناتور ارشد آمریکایی از آریزونا، این اعدام را شکنجه خواند.

جوزف وود ۲۵ سال پيش به جرم کشتن دوست دختر و پدرش به مرگ محکوم شده بود و حکم او روز چهارشنبه ۲۳ ژوئيه در زندان فلورانس آريزونا اجرا شد.

دايره اجرای احکام بعد از خواندن گزارش اعدام در بيانيه ای گفته است هفت بار از «بيهوشی عميق» وی در طول مرگ که از ساعت ۱:۵۲ بعد از ظهر تا ۳:۴۹ بعداز ظهر طول کشيده اطمينان حاصل شده است. اين تزريق مرکب از دو ماده شيمايی سمی است که اخيرا به عنوان داروی تازه و جايگزين داروهای قديمی استفاده می شود.

وکلای جوزف وود در حين اجرای حکم و بدنبال طولانی شدن آن درخواست يک حکم اضطراری برای متوقف کردن اعدام و نجات او شدند. آنها در اين نامه نوشته اند:«مراحل اعدام طولانی است، محکوم بيش از يک ساعت است که در حال نفس زدن است. اين، نقض متمم هشتم قانون اساسی برای تضمين مجازات عادلانه و عاری از بيرحمی است.»

واکنش مقامات ایالت آريزونا

جن بروئرفرماندار آريزونا، ضمن ابراز نگرانی نسبت به طولانی شدن اجرای حکم، اظهارات کارشناسی اجرای احکام را تاييد کرده است. وی در بيانيه ای گفته است: «بر اساس گفته های شاهدان عينی و گزارش های پزشکی، مرگ زندانی جوزف وود به شيوه خلاف قانون اجرا نشده است.» خانم بروئر گفته است بی رحمی او نسبت به قربانيانش بسيار شديدتر بوده است.

وکلای جوزف وود با رد ادعای مقامات دولتی ايالت آريزونا، خواستار تحقيقات مستقل و غيردولتی شدند. در همين حال يک قاضی فدرال دستور داده تمام شواهد فيزيکی مربوط به اجرای حکم اعدام آقای وود ضبط و نگه داری شوند.

اعتراض به داروی جديد مرگ آور

بدنبال استفاده از يک داروی ترکيبی جديد برای اجرای حکم اعدام درايالت های ديگر آمريکا، اعتراض ها بر نوع داروی مرگ آور متمرکز شده است.

يکی از وکلای آقای وود گفته است: «به نظر می رسد آريزونا هم به آن دسته از ايالت ها پيوسته که يک فرمول جديد را روی محکومان به آزمايش می گذارند. اين روش هراس انگيز به آسانی قابل اجتناب است.»

اتحاديه آزادی های مدنی آمريکا نيز با ابراز خشم از اين رويداد گفته است:«وقت آن رسيده تا مقامات دولتی آريزونا اذعان کنند استفاده از اين داروهای مرگ آور غيرقابل اعتماد و محکوم به شکست است.»

اين اتحاديه از مقامات آريزونا و ساير ايالت ها خواسته است يا قابل اعتماد بودن دارو را ثابت کنند و يا اعدام ها را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG