لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

ترکیه برای دومین ماه متوالی واردات برق ایران را متوقف کرد


صادرات برق ایران طی دو سال گذشته به شدت افت کرده و واردات برق نیز افزایش یافته است.
صادرات برق ایران طی دو سال گذشته به شدت افت کرده و واردات برق نیز افزایش یافته است.

آخرین آمارهای رسمی ترکیه از واردات انرژی کشور طی ۷ ماه اول سال جاری میلادی حاکی است که این کشور طی ماه ژوئن و ژوئیه هیچ برقی از ایران وارد نکرده است.

اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می گوید که این کشور تقریبا از ابتدای سال جاری خورشیدی (ماه آوریل) واردات برق از ایران را تا صد برابر کاهش داده و نهایتا از ماه ژوئن کلا قطع کرده است.

این گزارش می افزاید که در کل، ترکیه طی سال جاری میلادی (ژانویه یا آخر ژوئیه) حدود ۵۴۵ میلیون کیلووات ساعت برق از ایران وارد کرده است که تقریبا همه آن در فصل زمستان بوده است.

ترکیه در هفت ماه اول سال کلا ۳.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق وارد کرده و ۷۶۵ میلیون کیلووات ساعت نیز صادرات برق داشته است.

قطع صادرات برق ایران به ترکیه در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی ایران، ترکیه با خرید ۲.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق، مشتری بیش از ۲۲ درصد از کل صادرات برق ایران در سال ۹۳ بود. ایران در سال ۹۳ حدود ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق به کشورهای همسایه داشت.

صادرات برق ایران طی دو سال گذشته به شدت افت کرده و واردات برق نیز افزایش یافته است.

در این میان بر اساس داده‌های اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه، این کشور واردات گاز از ایران طی هفت ماه سال ۲۰۱۶ را حدود ۹ درصد افزایش داده و به بالای ۴.۴ میلیارد متر مکعب رسانده است.

ترکیه در سال گذشته میلادی کلا ۸.۴ میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد کرده بود. این کشور در فصول گرم سال گاز کمتری نسبت به فصول سرد از ایران وارد می کند.

صادرات نفت ایران نیز به ترکیه نیز در این دوره زمانی کلا سه میلیون تن بوده است که برابر ۱۰۸ هزار بشکه در روز است.

ایران قبل از تحریمها روزانه بیش از ۱۸۵ هزار بشکه صادرات نفت خام به ترکیه داشت که در دوران تحریمها با ۱۰۵ هزار بشکه کاهش یافت. آمارهای ترکیه نشان می دهد که بعد از لغو تحریمها، اگرچه صادرات نفت ایران با افزایش دو برابری به حدود ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است، اما ترکیه خرید نفت از ایران را افزایش نداده است.

XS
SM
MD
LG