لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

جيمز گارنر، هنرپیشه «کارگاه راکفورد» درگذشت


جيمز گارنر بازيگر آمريکايی تلويزيون و سينما در سن ۸۶ سالگی در گذشت. با بيش از شش دهه فعاليت هنری، بازی در سريال های تلويزيونی «ماوريک» و «کارگاه راکفورد» بود که او را به شهرت رساند.

خبرگزاری رويترز می نويسد بنا به گزارش پليس جيمز گارنر شنبه شب در خانه اش در لس آنجلس به مرگ طبيعی در گذشته و جسد وی به خانواده اش تحويل داده شده است. پليس جزييات بيشتری درباره علت مرگ وی منتشر نکرده است.
آخرين نقش سينمايی اين بازيگر با سابقه به سال ۲۰۰۶ برمی گردد. او در سال ۲۰۰۸ سکته مغزی کرد و پس از آن تحت عمل جراحی قرار گرفت.

جيمز گارنر فعاليت هنری را در سال ۱۹۵۰ و پس از بازگشت از خدمت نظامی در جنگ کره شروع کرد. بازی درنقش شخصيت برت ماوريک، قمارباز باهوش و زيرک سريال تلويزيونی «ماوريک» او را به شهرت رساند. سال ۱۹۶۰ بدنبال اختلاف با تهيه کننده فيلم، جيمز گارنر به همکاری اش با شرکت ای بی سی پايان داد. اما در فيلم های ديگری در شخصيت های شبيه ماوريک ظاهر شد.

موهای پرپشت مشکی و خوش سيما بودنش باعث شده بود بعضی ها به او لقب کلاريک گيبل يا کری گرانت دوم هاليوود بدهند. اما نقش بعدی او در تلويزيون در دهه هفتاد ميلادی و درسريال «پرونده های راکفورد» بود. اين مجموعه که جيمز گارنر در آن نقش يک مجرم سابق و کارآگاه خصوصی با هوش را بازی می کرد تا سال ۱۹۸۰ از کانال تلويزيونی ان بی سی پخش می شد. او در اين سال در يک تصميم ناگهانی به همکاری اش با ان بی سی خاتمه داد، با اين حال شخصيت کارآگاه راکفورد در چند فيلم تلويزيونی در دهه نود ميلادی بازسازی شد.

بازگشت به پرده نقره ای

در ادامه گزارش رويترز آمده که ايفای نقش راکفورد سال ۱۹۷۷ برای جيمز گارنر جايزه امی را به ارمغان آورد. او در سال ۱۹۸۵ برای بازی در «عاشقانه های مورفی» در مقابل سالی فيلد، برای اولين و تنها بار نامزد دريافت جايزه اسکار شد. جيمز گارنر درباره نقش مورد علاقه اش به فيلمی در سال ۱۹۶۴ در کنار جولی اندروز اشاره کرده بود. او در فيلم «آمريکايی کردن اميلی» شخصيت سرباز آمريکايی بزدلی را بازی می کند که قبل از اعزام به منطقه جنگی عاشق جولی اندروز می شود. آنها يک بار ديگر در سال ۱۸۹۲ در فيلم «ويکتور/ويکتوريا» همبازی شد.

جيمز گارنر سال ۲۰۰۰ با بازی در فيلم «کابوی های فضايی» به کارگردانی کلينت استوود به سينما بازگشت و همزمان در چند مجموعه تلويزيونی بازی کرد. يکی از نقش های اوشخصيت پدربزرگ در کمدی تلويزيونی «هشت قانون ساده» بود. سال ۲۰۰۳ بار ديگر هنر بازيگری اش را فيلم سينمايی «دفترچه» به نمايش گذاشت. در اين فيلم که اقتباسی از کتاب پرفروشی به همين نام است جيمز گارنر نقش مرد سالخورده ای را بازی می کند که خود را وقف مراقبت از همسر مبتلا به آلزايمرش کرده است.

جيمز گارنر دارای دو فرزند و اهل اوکلاهما بود.

XS
SM
MD
LG